Ja esi iegādājies preces vai pakalpojumus distancē vai ārpus uzņēmuma telpām parasti Tev būs t.s. atteikuma tiesības.
Atteikuma tiesības ir tiesības noteiktā termiņā atkāpties no noslēgtā līguma, nesniedzot nekādu pamatojumu. Tādējādi, atteikuma tiesības var izmantot arī tad, ja prece vienkārši nepatīk.
Tiesa gan, atteikuma tiesības var izmantot tikai likumā īpaši noteiktajos gadījumos, piemēram, lai atkāptos no distances līguma vai līguma, kas ir noslēgts ārpus uzņēmuma telpām. Tas ir tāpēc, ka šajās situācijās tavas iespējas pieņemt uz informāciju balstītu un no ietekmes brīvu lēmumu parasti ir ievērojami apgrūtinātas.
Piemēram, distances līgumā (pasūtot preci vai pakalpojumu internetā, ar kataloga, e-pasta, televīzijas, faksa u.c. palīdzību) būtībā nevar pilnvērtīgi novērtēt preces izmēru, krāsu, kopējo izskatu. Ārpus līguma telpām noslēgtajā līgumā uzņēmēja vizīte darbā vai mājās parasti pārsteidz nesagatavotu un šī iemesla dēļ ir viegli kļūdīties savā izvēlē. Atteikuma tiesības piedāvā patērētājiem efektīvu šo problēmu risinājumu.
Savukārt, ja runa ir par pirkumiem, kurus veic ierodoties veikalā pats, tad atteikuma tiesību šajā gadījumā nav, jo iepriekš minētie šķēršļi nepastāv.
Viens no būtiskākajiem atteikuma tiesību aspektiem ir termiņš. Parasti tas ir 14 dienas no pakalpojuma līguma noslēgšanas vai preces saņemšanas dienas. Tomēr gadījumā, ja patērētājam netika sniegta informācija par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, minētais termiņš tiek pagarināts par 12 mēnešiem.
Piemēram, ja prece piegādāta 2022.gada 1.decembrī, tad atteikuma tiesību termiņš sākas ar nākamo dienu (2.decembri) un beidzas 15.decembrī, kas ir pēdēja diena, kad minētas tiesības var izmantot. Savukārt, ja noteiktā informācija nav sniegta, tad termiņa pēdēja diena ir 2023.gada 15.decembris.
Termiņā tiek iekļautas arī brīvdienas un svētku dienas. Tomēr, ja tas beidzas brīvdienā vai svētku dienā, tad atteikuma tiesības varēs izmantot arī tuvākajā darba dienā.
Atteikuma tiesības izmanto iesniedzot uzņēmējam attiecīgu iesniegumu. To var rakstīt brīvā formā vai izmantot atteikuma veidlapu, kuru piedāvā pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs (to parasti var atrast uzņēmēja mājaslapā vai viņa izsniegtajos dokumentos).
Svarīgi!
Atteikuma tiesības uzskatāmas par izmantotām tikai tad, ja esi nosūtījis uzņēmējam attiecīgu iesniegumu. Ar preces nosūtīšanu atpakaļ nepietiek!
Atteikuma tiesības attiecas arī uz pakalpojumiem, tomēr ar zināmām īpatnībām.
Pirmkārt, atteikuma tiesību termiņu pakalpojumiem rēķina no līguma noslēgšanas dienas, nevis preces saņemšanas dienas, kā tas ir attiecībā uz precēm.
Otrkārt, atšķirībā no precēm, izmēģinot pakalpojumu faktiski notiek pakalpojuma sniegšana patērētājam. Tomēr, atšķirībā no preces, kuru pēc izmēģināšanas var atdot pārdevējam atpakaļ, atdot sniegto pakalpojumu atpakaļ objektīvu iemeslu dēļ nevar. Lai taisnīgi atrisinātu šo situāciju likums uzliek zināmus pienākumus gan patērētājam, gan uzņēmējam.
Ņemot vērā to, ka atdot atpakaļ pakalpojumu nav iespējams, patērētājam jāsamaksā par pakalpojuma sniegšanu atteikuma tiesību izmantošanas laikā, gluži tāpat, kā tas būtu jādara, saņemot pakalpojumu parastajā situācijā. Tādēļ, slēdzot distances līgumu vai līgumu ārpus uzņēmuma telpām tev jāizlemj vai uzsākt pakalpojuma izmantošanu iekams nav beidzies atteikuma tiesību termiņš.
Lai patērētājs būtu pienācīgi informēts par savas izvēles sekām, tirgotājam ir pienākums:
Ņem vērā!
Ja tirgotājs nesniedza tev minēto informāciju vai nav saņēmis no tevis skaidru pieprasījumu, tad esi tiesīgs nesegt izmaksas par atteikuma tiesību termiņa laikā pilnībā vai daļēji sniegtu pakalpojumu!
Atceries arī par izņēmuma situācijām, kuros atteikuma tiesību vai nu nav vispār, vai nu tās var zaudēt, iestājoties noteiktiem priekšnosacījumiem.
Piemēram, atteikuma tiesību nav, ja:
Atteikuma tiesības zaudēsi, ja, piemēram:
Strīda saistībā ar atteikuma tiesību izmantošanu gadījumā saglabā un atbildīgajām iestādēm iesniedz vismaz šādus dokumentus:
Vairāk informācijas par darījumu apliecinošiem dokumentiem lūdzam skatīt šeit.
Atceries!
Ja komersants pārkāpj Tavas atteikuma tiesības, tad rīkojies atbilstoši norādēm sadaļā "Strīda risināšana".