Uzmanību!
ES tiesību akti paredz īpašu aizsardzību arī invalīdiem un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām.
Tipiskie pasažieru tiesību pārkāpumi ir:
Praksē var būt grūti atšķirt vai reiss kavējas vai arī tas ir atcelts. Tāpēc, to nosaka vērtējot objektīvos apstākļus. Piemēram, lai konstatētu lidojuma atcelšanu nav nepieciešams skaidrs pārvadātāja lēmums vai jaunu iekāpšanas karšu izsniegšana. Nebūs noteicošie arī pārvadātājā paziņojumos lietotie apzīmējumi par lidojuma “aizkavēšanos” vai “atcelšanu”.
Parasti lidojumu uzskata par atceltu, ja tā reisa numurs mainās. Taču arī tas ne vienmēr ir noteicošais kritērijs. Piemēram, lidojums var kavēties tik ilgi, ka tas izlido nākamajā dienā un tādēļ tam var būt lidojuma numurs ar papildu norādēm (piem., XX 1234 vietā XX 1234a), lai atšķirtu to no lidojuma ar tādu pašu numuru tajā pašā dienā.
Uzmanību!
Lai noteiktu lidojuma kavēšanās ilgumu, vadās no t.s. "ielidošanas laika" t.i. laika, kad vismaz vienas gaisa kuģa durvis tiek atvērtas, pieņemot, ka šajā brīdī pasažieriem tiek ļauts izkāpt no gaisa kuģa.
Apkalpojošais gaisa pārvadātājam jānodrošina, ka pie reģistrācijas pasažieriem vizuāli uztveramā veidā izvietots skaidri salasāms paziņojums ar šādu tekstu: “Ja Jums ir atteikta iekāpšana vai Jūsu lidojums ir atcelts vai kavējas vismaz divas stundas, lūdziet pie reģistrācijas vai iekāpšanas letes paziņojumu par Jūsu tiesībām, jo īpaši attiecībā uz kompensāciju un atbalstu”.
Šis paziņojums jānorāda fiziski vai elektroniski iespējami daudzās atbilstošās valodās. Tas jādara ne tikai lidostā pie reģistrācijas letes, bet arī lidostas kioskos un tiešsaistē.
Tāpat apkalpojošais gaisa pārvadātājs, kas atsaka iekāpšanu, atceļ lidojumu vai kavē lidojumu vismaz 2 stundas, katram skartajam pasažierim izsniedz rakstveida paziņojumu, kurā izklāstīti noteikumi par kompensāciju un atbalstu, kā arī ir norādīta kompetentas iestādes kontaktinformācija.
Uzmanību!
Akliem cilvēkiem un cilvēkiem ar redzes traucējumiem minētā informācija jāsniedz izmantojot attiecīgus alternatīvus līdzekļus.
Apkalpojošajam gaisa pārvadātājam jānodrošina, ka iekāpšanas atteikuma, atcelšanas vai izlidošanas kavēšanās gadījumā, pasažieri, kuri gaida savu atpakaļceļa lidojumu vai maršruta maiņu, tiek pienācīgi aprūpēti.
Parasti tiesības uz aprūpi ietver bezmaksas ēdināšanu un atspirdzinājumus samērīgā attiecībā pret gaidīšanas laiku, kā arī iespēju bez maksas veikt divus telefona zvanus, nosūtīt divas teleksa vai faksa ziņas vai arī divas elektroniskās vēstules.
Aprūpes apjomam jāatbilst pasažieru vajadzībām attiecīgajos apstākļos un samērīguma principam (t.i. saskaņā ar gaidīšanas laiku). Biļetes cena neietekmē tiesības uz aprūpi.
Aprūpe jāpiedāvā:
Savukārt, ja paredzams, ka izlidošanas laiks ir vismaz nākamajā dienā pēc iepriekš paredzētā izlidošanas laika, tad pasažieriem jānodrošina izmitināšanu viesnīcā un transportu no lidostas uz izmitināšanas vietu (viesnīcu vai citu vietu).
Tiesības uz aprūpi pasažieriem pastāv tik ilgi, kamēr tie gaida maršruta maiņu līdz galamērķim vai atpakaļceļa lidojumu.
Uzmanību!
Uzmanību!
1. Aprūpe var būt var būt ierobežota vai mazāka, ja tā var radīt turpmāku aizkavēšanos.
2. Apkalpojošais gaisa pārvadātājs īpašu uzmanību pievērš personu ar ierobežotām pārvietošanās iespējām un to pavadītāju vajadzībām, kā arī to bērnu vajadzībām, kas ceļo bez pavadības.
Šis tiesības ir pasažieriem, kuriem radītas grūtības un neērtības saistībā ar:
Pierādīšanas pienākums attiecībā uz to, vai un kad pasažieris ir informēts par lidojuma atcelšanu, ir apkalpojošajam gaisa pārvadātājam.
Izņēmuma kārtā apkalpojošajam gaisa pārvadātājam nav jāmaksā kompensācija par lidojuma ilgstošu kavēšanos un lidojuma atcelšanu, ja tas var pierādīt, ka:
Jēdziens ārkārtējie apstākļi interpretējams šauri un vērtējam katra konkrētā gadījuma kontekstā. Proti, viens un tas pats notikums vienā gadījumā var būt pamats atbrīvot no kompensācijas samaksas pienākuma, bet citā gadījumā – nē.
Piemēram, Eiropas Savienības tiesa par ārkārtējiem apstākļiem atzinusi:
Savukārt, tiesa uzskatīja, ka šādi apstākļi nav ārkārtēji:
Uzmanību!
Pat ja iestājās ārkārtēji apstākļi, gaisa pārvadātājam, lai atbrīvotos no pienākuma izmaksāt kompensāciju, jāpierāda arī, ka viņš nebūtu varējis no izvairīties lidojuma kavēšanas vai atcelšanas pat tad, ja būtu veicis visus iespējamos pasākumus.
Kompensācijas apmērs ir atkarīgs no lidojuma attāluma:
Nosakot attālumu, ņem vērā pēdējo galamērķi, kurā iekāpšanas atteikums vai lidojuma atcelšana ir par iemeslu tam, ka pasažieris ielido ar kavēšanos pēc paredzētā laika.
Apkalpojošais gaisa pārvadātājs var samazināt kompensācijas apmēru par 50 %, ja pasažieriem piedāvā mainīt maršrutu līdz galamērķim, izmantojot citu lidojumu, kura ielidošanas laiks nepārsniedz sākotnēji rezervētā lidojuma paredzēto ielidošanas laiku:
Lidojuma attālumu noteikšanai var izmantot tiešsaistes rīkus, piemēram: https://www.greatcirclemapper.net
Iekāpšanas atteikuma, lidojuma atcelšanas vai ilgas kavēšanās gadījumā pretenzija pārvadātājam iesniedzama sešu mēnešu laikā no lidojuma dienas vai dienas, kurā lidojums bija paredzēts. Šī termiņa neievērošana novedīs pie tiesību uz kompensāciju zaudēšanas.
Pretenziju var iesniegt, aizpildot attiecīgu veidlapu pārvadātāja mājaslapa vai nosūtot uz pārvadātāja epasta adresi vai arī ar parastā pasta palīdzību.
Ja pārvadātājs atsakās izmaksāt kompensāciju var vērsties tiesā vai pie ārpustiesas strīdu risinātāja: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2.
Latvijā strīdus starp aviopasažieriem un Latvijā reģistrētām aviokompānijām par lidojumiem, kas veikti uz Latviju vai no Latvijas izskata Patērētāju strīdu risināšanas komisija.
Vai Tu zināji ka Eiropas Komisija uztur t.s. ES aviācijas drošības sarakstu? Tajā iekļautas visas aviosabiedrības, kuru darbība Eiropā ir aizliegta pilnīgi vai daļēji par starptautisko drošības standartu neievērošanu. Sarakstu regulāri atjaunina un publicē Eiropas komisijas mājaslapā, lai pasažieriem būtu iespēja pārliecināties, ka aviokompānija, kura izpilda konkrētu reisu (apkalpojošais gaisa pārvadātājs) ievēro drošības prasības.
Lai pasažieri varētu izmantot šo iespēju arī reālajā dzīvē, ES tiesību akti uzliek biļešu pārdevējam (vai tas būtu pats pārvadātājs, turoperators vai cits biļešu pārdevējs) par pienākumu veicot rezervāciju, neatkarīgi no rezervēšanas veida, informēt pasažieri par apkalpojošā gaisa pārvadātāja identitāti. Turklāt, ja gaisa pārvadātājs pēc rezervācijas tiek mainīts, tad pasažieri par to jāinformē cik vien ātri iespējams.
Savukārt, ja apkalpojošais gaisa pārvadātājs ir iekļauts sarakstā un tādēļ ir atcelts attiecīgais lidojums vai arī pasažieris izvēlējās šādu lidojumu neizmantot, tad biļešu pārdevējs piedāvā pasažieriem naudas atmaksu par biļeti vai maršruta maiņu.