Vēlies uzzināt, kas ir negodīga komercprakse un ko tas nozīmē priekš Tevis? Lasi to šeit.
Negodīga komercprakse ir ar saimniecisko darbību tieši saistīta darbība vai bezdarbība, kura:
1) vai nu neatbilst profesionālajai rūpībai un būtiski negatīvi ietekmē vai var būtiski negatīvi ietekmēt vidusmēra patērētāju ekonomisko rīcību (piemēram, uzņēmējdarbība bez nepieciešamas licences),
2) vai nu ir maldinoša (piemēram, nepatiesas informācijas sniegšana par preces vai pakalpojumu);
3) vai nu ir agresīva (piemēram, uzmākšanās vai patērētāju ietekmēšana ar draudiem).
Negodīga komercprakse ir aizliegta visā Eiropas Savienībā.
Tādējādi, negodīga komercprakse ir plašs jēdzies, kurš aptver gan darbību (uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība), gan bezdarbība (noklusējums), jā tās ir tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces pārdošanu, pakalpojuma sniegšanu patērētājam vai digitālā satura vai digitālo pakalpojumu piegādāšanu.
Tirgus uzraudzību nolūkā nepieļaut negodīgas komercprakses izmantošanu veic dažādu Eiropas Savienības dalībvalstu iestādes. Latvijā to atbilstoši savai kompetencei Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, bet zāļu jomā – Veselības inspekcija.
Mūsdienās ES dalībvalstu uzraudzības iestādēm ir pietiekoši plašs pilnvaru loks, piemēram:
Ja Tev ir pamats domāt, ka uzraudzības iestādes, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra, lēmumā minētie pārkāpumi tika izdarīti arī pret Tevi, tad:
To var izdarīt divos veidos. Vispirms vari uzmanīgi izlasīt iestādes publikāciju par lēmumu un sameklēt atbildes uz šādiem jautājumiem:
Tad, ja joprojām pastāv šaubas var arī vērsties pašā iestādē un lūgt skaidrojumus.
Ja iestādes lēmumus uz Tevi attiecas, tad nekavējoties jāsāk Tavā rīcībā esošo pierādījumu saglabāšana. Pierādījumi varētu būt:
Gadījumā, ja būtiskie dokumenti (līgumi, rēķini u.c.) Tev vairs nav pieejami, tad palūdz tos izsniegt pašam uzņēmējam, ja šie dokumenti atrodas viņa rīcībā. Tomēr jāatceras, ka dokumentu kopiju izsniegšana parasti ir maksas pakalpojums.
Pieprasot informāciju no uzņēmēja var noderēt arī atsauce uz Vispārīgu datu aizsardzības regulu, kura paredz datu subjekta tiesības pieprasīt piekļuvi visiem saviem personas datiem, tai skaitā saņemt savu personas datu kopijas sev izvēlētā formātā par saprātīgu samaksu, kas balstīta uz administratīvām izmaksām (regulas 15.pants).
Likums nosaka, ka patērētājs, pret kuru īstenota vai kuru skar negodīga komercprakse, samērīgi ar tās smaguma pakāpi un būtību var prasīt:
Tu vari vienoties ar likumpārkāpēju arī par citu risinājumu.
Uzmanību!
Gadījumā, ja uzņēmējs nevēlas izpildīt Tavas prasības, Tu vari vērsties pēc palīdzības arī pie mums - Patērētāju interešu aizstāvības asociācijā.