Kolektīvās prasības

Kādas kolektīvas prasības ir uzsāktas šobrīd?

Pagaidām LPIAA nav uzākto kolektīvo prasību. LPIAA izvērtē vairākus priekšlikumus kolektīvās prasībai celšanai (sk. sadaļu "Kā LPIAA īsteno kolektīvas prasības?" zemāk).

Kas ir patērētāju kolektīvā prasība?

Kolektīvā prasība ir prasība tiesā, kuru kvalificētā institūcija ceļ kā prasītājs cietušo patērētāju labā ar mērķi panākt viņiem kaitējuma atlīdzinājumu, piemēram, zaudējumu atlīdzību, preces remontu vai apmaiņu, preces vai pakalpojuma cenas samazināšanu, līguma izbeigšanu, samaksāto summu atmaksu u.c.

Patērētāju kolektīvās prasības tika ieviestas, jo praksē daudzos gadījumos patērētāji vai nu nezina, kā pareizi vērsties tiesā vai nu nav pārliecināti par spēju panākt rezultātu, vai arī uzskata, ka tiesvedībai nepieciešamie resursi nav potenciālā ieguvuma vērti. Piemēram, ja individuālajam patērētājam nodarītie zaudējumi nepārsniedz dažus eiro, tad viņš diezin vai vērsīsies tiesā, lai tos atgūtu.

Tomēr, ja šādu patērētāju skaits mērams desmitos tūkstošu, tad kopējais kaitējums patērētājiem var sasniegt iespaidīgas summas. Tas noved tā, ka tirgotājs, kurš pārkāpa patērētāju tiesības ir spējīgs paturēt nelikumīgi iegūto peļņu. Šāda situācija nodara būtisku kaitējumu patērētājiem kopumā un kropļo konkurenci tirgū. Kolektīvās prasības ir viens no instrumentiem, kurš palīdz šo netaisnību labot.

Kas var celt kolektīvo prasību?

Kolektīvo prasību ceļ izraudzīta kvalificētā institūcija - patērētāju tiesību aizsardzības biedrība. Tas nozīmē, ka pašiem patērētājiem nav jāvēršas tiesā, nav jāpiedalās tiesas sēdē, nav jāalgo advokāts u.tml.

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (LPIAA) ir izraudzīta gan iekšzemes, gan pārrobežu kolektīvo prasību celšanai.

Kā LPIAA īsteno kolektīvas prasības?

PIAA īsteno kolektīvās prasības trīs posmos: sagatavošanās, ārpustiesas un tiesvedības.

Sagatavošanas posmā LPIAA:

  • pēta patērētāju problēmas tirgū;
  • izvērtē priekšlikumus kolektīvo prasību celšanai, kurus iesniedz patērētāji, valsts institūcijas, juristi un citi sabiedrības pārstāvji, piemēram, apzina skarto patērētāju loku, novērtē pārkāpuma smagumu un priekšlikumu juridisko pamatojumu u.c.;
  • nepieciešamības gadījumā, LPIAA sazinās ar attiecīgajiem komersantiem un mēģina panākt labprātīgu patērētāju tiesību ievērošanu;
  • izlemj vai konkrētajā gadījumā celt kolektīvo prasību.

Ja ir pieņemts lēmums par kolektīvās prasības celšanu, tad sākas ārpustiesas posms.

Ārpustiesas posmā LPIAA:

  1. publicē informāciju par lēmumu celt kolektīvo prasību, aicinot patērētājus pieteikties dalībai prasībā, kā arī nosūta šo paziņojumu Patērētāju tiesību aizsardzības centram, kurš pārpublicē to savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos. Ar šī paziņojuma publicēšanu sākas oficiālā patērētāju pieteikšanas dalībai kolektīvajā prasībā;
  2. pieņem un izvērtē patērētāju pieteikumus par dalību kolektīvajā prasībā. Par izvērtēšanas rezultātu kvalificētā institūcija informē patērētājus. Patērētāji, kuri devuši piekrišanu tikt pārstāvētiem patērētāju kolektīvajā prasībā, nevar tikt pārstāvēti citā patērētāju kolektīvajā prasībā ar to pašu prasības pamatu un pret to pašu komersantu, kā arī nevar individuāli celt prasību ar to pašu prasības pamatu un pret to pašu komersantu;
  3. brīdina komersantu pret kuru plānota kolektīvā prasība par vēršanos tiesa, ja netiks izpildīti to patērētāju prasījumi, kuri pievienojās kolektīvajai lietai.

Ja komersants piekrīt patērētāju prasījumu izpildei, tad kvalificētajai institūcijai un komersants noslēdz par to izlīgumu. Ja komersants patērētāju prasījumu izpildei nepiekrīt, tad kvalificētā institūcija vēršas tiesā. Ar vēršanos tiesā sākas tiesvedības posms.

Tiesvedības posmā LPIAA:

  1. iesniedz tiesā kolektīvās prasības pieteikumu;
  2. publicē informāciju, ar kuru aicina patērētājus noteiktā termiņā pieteikties dalībai patērētāju kolektīvajā prasībā. Kvalificētā institūcija minēto informāciju paziņo Patērētāju tiesību aizsardzības centram, un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs to ievieto savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos;
  3. līdz noteiktā termiņa beigām pieņem un izvērtē patērētāju pieteikumus par dalību kolektīvajā prasībā. Ar šī termiņa beigām beidzas oficiālā patērētāju pieteikšanas dalībai kolektīvajā prasībā. Pieteikumi, kuri iesniegti pēc noteiktā termiņa beigām, netiek iekļauti kolektīvajā prasībā;
  4. piedalās tiesvedība visās tiesu instancēs;
  5. veic piedzīto summu izmaksu patērētājiem, ja tas ir nepieciešams.

Kā patērētāji var piedalīties kolektīvajā prasībā?

Iespēja piedalīties kolektīvajā prasībā rodas brīdī, kad šajā mājaslapā tiks publicēta informācija LPIAA lēmumu celt kolektīvo prasību, aicinot patērētājus pieteikties dalībai tajā. Šī informācija tiks publicēta arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā un tiks nosūtīta arī Latvijas masu medijiem.

Redzot šos paziņojumus, katram patērētājam būs iespēja iepazīties ar paziņojuma saturu, izvērtēt vai topošā kolektīvā prasība attiecas arī uz viņu, kā arī saņemt informāciju par to, kā prasībai pievienoties. Patērētājiem, kuri gribēs pievienoties kolektīvajai prasībai jāsniedz kvalificētajai institūcijai to rīcībā esošā informācija un pierādījumi.

Patērētāji, kuri piedalās kolektīvajā prasībā ne ar ko neriskē neveiksmes gadījumā, bet panākuma gadījuma saņem viņiem nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu.

Kādas ir patērētāju tiesības un pienākumi kolektīvās prasības procesā?

Patērētājam, kura dalība kolektīvajā prasībā ir apstiprināta:

  • ir tiesības saņemt no kvalificētās institūcijas informāciju par vēršanos pie ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja, kā arī par prasības virzību, piedāvātajiem izlīgumiem un to noslēgšanas kārtību;
  • nav pienākuma segt tiesvedības izmaksas saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību;
  • nevar tikt pārstāvēti citā patērētāju kolektīvajā prasībā ar to pašu prasības pamatu un pret to pašu ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, kā arī nevar individuāli celt prasību ar to pašu prasības pamatu un pret to pašu ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju;
  • ir tiesīgs izstāties no patērētāju kolektīvās prasības, iesniedzot attiecīgu parakstītu iesniegumu kvalificētajai institūcijai, ja patērētājs nepiekrīt kvalificētās institūcijas un ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja piedāvātajam izlīgumam;
  • ir tiesības saņemt kaitējuma atlīdzinājumu, kuru piespriedusi tiesa;
  • nevar saņemt kaitējuma atlīdzinājumu vairāk kā vienu reizi par vienu un to pašu prasības pamatu no tā paša ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja.