Patērētāju organizācijas sniedz konsultācijas patērētājiem, kurus nomāc enerģētikas jautājumi Drukāt
Autors Baiba Miltoviča   
Otrdiena, 18 janvāris 2022 19:44

step-cmykSaskaņā ar ES statistiku 2018. gadā 34 miljoni eiropiešu nespēja pienācīgi apsildīt savas mājas. Šis jēdziens ir labāk pazīstams kā enerģētiskā nabadzība. Diemžēl, ņemot vērā pašreizējo enerģijas cenu krīzi, ko izraisa globālais pieprasījums pēc gāzes, šis skaitlis, visticamāk, ir ievērojami pieaudzis. Atbildot uz to, patērētāju organizācijas visā Eiropā ir izveidojušas palīdzības tālruņus un birojus, lai konsultētu patērētājus par enerģētiskās nabadzības novēršanu.


Latvijā Enerģētikas likums papildināts ar XVII nodaļu “Enerģētiskā nabadzība”, kuras 120. pantā definēts, ka enerģētiskās nabadzības skarta mājsaimniecība ir mājsaimniecība Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma izpratnē, kas atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
- tā ir atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu mājsaimniecību un saņem materiālu atbalstu ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu segšanai;
- tā īrē pašvaldībai piederošu vai tās nomātu dzīvojamo telpu vai sociālo dzīvokli saskaņā ar likumu “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” vai likumu “Par sociālajiem dzīvokļiem un sociālajām dzīvojamām mājām”.

Solutions to Tackle Energy Poverty (STEP) ir ES finansēts Horizon 2020 projekts, ko koordinē Eiropas Patērētāju organizācija BEUC un īsteno partneri Eiropā.

STEP projekts, darbojas kopš 2019. gada, un ir palīdzējis organizācijām palielināt spējas, lai labāk izprastu un risinātu problēmas, ar kurām patērētāji saskaras saistībā ar enerģētisko nabadzību. Projekta ietvaros katra organizācija ir izveidojusi īpašu tālruņa līniju, pa kuru patērētāji var zvanīt, lai saņemtu padomu par enerģijas rēķinu risināšanu, piemēram, padomi par enerģijas taupīšanu, kā izprast enerģijas rēķinu, kā pieteikties sociālajiem tarifiem, dotācijas energoefektivitātes uzlabošanai jūsu mājā nomainīt enerģijas tirgotāju.

Projekta pamatā ir individuālu konsultāciju sniegšana patērētājiem enerģijas jomā. Covid-19 pandēmija piespieda pārtraukt semināru organizēšanu, tēpēc STEP partneri vairāk akcentēja uzmanibu tiešsaistes moduļus, kas paredzēti patērētājiem. Tomēr, tā kā neaizsargātie patērētāji bieži cieš no “digitālās plaisas”, kas nozīmē, ka viņiem var nebūt piekļuve internetam vai tehnoloģijām, tad tālruņa līnijas un semnāri joprojām ir patērētāju populārākais risinājums.

"Pēdējos gados diskusijas par enerģētisko nabadzību Eiropā ir kļuvušas skaļākas, tāpēc pieprasījums pēc tādiem projektiem kā STEP turpina augt," komentē Eoins Kellijs, BEUC enerģētikas eksperts. "Cerams, ka, izmantojot STEP projekta partneru veikto svarīgo darbu, mēs visi varēsim strādāt kopā, lai padarītu enerģētisko nabadzību par pagātni."

European FlagProjekts STEP ir saņēmis finansējumu no Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programmas “Apvārsnis 2020” saskaņā ar dotācijas līgumu Nr. 847080.

Pēdējās izmaiņas: Otrdiena, 18 janvāris 2022 19:59