LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Eiropas aviokompānijas apņemās labāk informēt patērētājus un savlaicīgi atmaksāt patērētājiem naudu par atceltajiem avioreisiem PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Ceturtdiena, 30 septembris 2021 15:13
Lidostas informatīvā ekrāna attēls ar norādēm par atceltajiem reisiem
Avots: atgw

Eiropas Komisija (EK) infomē, ka pēc pārrunām ar EK un dalībvalstu patērētāju aizsardzības iestādēm, 16 galvenās ES aiviokompānijas apņēmās labāk informēt pasažierus un savlaicīgi atmaksāt viņiem naudu par biļētēm lidojumu atcelšanas gadījumā. Lielākā daļa no aviokompānijām (izņemot Iberia un Wizz Air) arī piekrita piedāvāt atmaksu par vaučieriem, kurus uzspieda patērētājiem pandēmijas izplatības sākumposmā.

Apņemšanās tika izteiktas pēc tam, kad, reaģējot uz brīdinājumiem no vairākiem avotiem, tajā skaitā no Eiropas Patērētāju organizācijas (BEUC) un vairākiem tās biedriem, EK un patērētāju aizsardzības iestādes 2021.gada februārī uzsāka koordinētu 16 aviokompāniju īstenotas lidojumu atcelšanas prakses izmeklēšanu attiecībā uz kurām tika saņemts visvairāk sūdzību.

Minētas 16 aviokompānijas ir: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling un Wizz Air.

Rezultātā aviokompānijās apņēmās veikt šādas darbības:

  • sakrājušies biļešu atlīdzības parādi nokārtoti teju visos gadījumos un pasažieri saņems naudu 7 dienu laikā, kā to nosaka ES tiesību akti;
  • pasažierus skaidrāk informēs par viņu pasažieru tiesībām, gadījumā, ja lidojumu atceļ aviokompānija;
  • aviokompānijas savās mājaslapās, e-pastsos un citā saziņā ar pasažieriem vienādi atspoguļos dažādās iespējas atcelta reisa gadījumā: maršruta maiņa, naudas atmaksa un, ja aviokompānija to piedāvā, vaučera izsniegšana;
  • aviokompānijas saziņā ar pasažieriem skaidri nodalīs lidojumu atcelšanu, kuru veica aviokompānija (un no tā izrietošas pasažiera likumiskās tiesības) no gadījumiem, kad no lidojuma atsakās pats pasažieris (un iespējamas līgumiskas tiesības, kuras var būt pasažierim šajā gadījumā saskaņā ar pasažieru pārvadāšanas līguma noteikumiem);
  • vaučeri tiks izsniegti pasažieriem tikai, ja viņi nepārprotami tos izvēlējās. Neizmantotie vaučeri, kuri tika uzspiesti pasažieriem pandēmijas sākumposmā tiks atlīdzināti naudā, ja pasažieri to vēlēsies (Iberia un Wizz Air šādu apņemšanos neizteica);
  • pasažieriem, kuri rezervēja lidojumu ar starpnieka palīdzību un piedzīvo grūtības atmaksas saņemšanā var vērsties pie aviokompānijas un pieprasīt atmaksu pa tiešo. Sagaidāms, ka aviokompānijas to mājaslapās informēs pasažierus par šo iespēju, kā arī par nosacījumiem tiešas atmaksas pieprasīšanai.

Eiropas Komisija norāda, ka patērētāju aizsardzības iestādes pielāgoja Norwegian veicamos pasākumus īpašajai situācijai, kurā šī aviokompānija atrodas.

Pēdējās izmaiņas: Pirmdiena, 04 oktobris 2021 09:35
 
Eiropas komisija un dalībvalstu patērētāju aizsardzības iestādes pieprasa Volkswagen kompensēt Eiropas patērētājiem PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Trešdiena, 29 septembris 2021 15:29
Volkswagen rūpnīcas attēls
Avots:Photomat no Pixabay

Vakar, 2021.gada 28.septembrī, Eiropas Komisija un ES dalībvalstu patērētāju aizsardzības iestādes, kuras kopīgi darbojas Patērētāju aizsardzības sadarbības tīkla (Consumer Protection Cooperation network jeb CPC) ietvaros, publicēja paziņojumu, aicinot Volkswagen kompensēt visiem ES patērētājiem, tai skaitā tiem, kuri dzīvo ārpus Vācijas par to, ka maldināja viņus attiecībā uz iegādāto automašīnu atbilstību ES gaisa emisiju standartiem.

Eiropas Komisija un patērētāju aizsardzības iestādes uzskata, ka Volkswagen piekoptā komercprakse, reklamējot dīzeļautomašīnas ar nelegāli uzstādīto "pārveidošanas ierīci" emisiju rādījumu samazināšanai, uzskatāma pa negodīgu t.i. aizliegtu saskaņā ar ES tiesību aktiem.

Līdz šim Volkswagen piekrita kompensēt tikai tiem ES patērētājiem, kuri dzīvoja Vācijā automašīnas iegādes brīdī. Saskaņā Eiropas Komisijas pausto, Volkswagen uzskata, ka patērētājiem, kuri dzīvo ārpus Vācijas kompensācijas nepienākas, jo attiecīgas automašīnas tika pārveidotas, lai nodrošinātu to atbilstību tiesību aktu prasībām. Kompānijas pozīcija palika nemainīga, neskatoties uz neseniem tai nelabvēlīgiem ES un dalībvalstu tiesu nolēmumiem. Tādēļ Eiropas komisija un patērētāju aizsardzības iestādes cenšas palielināt spiedienu uz Volkswagen.

Sešus gadus atpakaļ, 2015.gada 18.septembrī ASV Vides aizsardzības aģentūra (Environment Protection Agency jeb EPA) paziņoja, ka Volkswagen atzina t.s. "pārveidošanas ierīces" (defeat device) speciālas programmatūras izmantošanu vairākos automašīnu modeļos, nolūkā nodrošināt atbilstību ASV gaisa piesārņojuma emisiju standartiem. Šī programmatūra laboratorisko testu veikšanas laikā daudzkārt samazināja kaitīgo vielu emisiju apjomus, salīdzinot ar tiem, kuri tika radīti normālas lietošanas laikā, braucot pa ceļu. Ļoti ātri kļuva skaidrs, ka problēmas mērogs ir globāls, jo tika skarti 11 miljoni automašīnu, no kurām 8 miljoni tika pārdoti Eiropā.

Ilgus gadus Volkswagen atteicās izlīgt ar Eiropas patērētājiem, tomēr 2020.gada sākumā bija spiesta vienoties par kompensāciju ar Vācijas patērētāju organizāciju vzbv, kura vērsās tiesā pret kompāniju 260 000 patērētāju vārdā.

Vēlāk Eiropas savienības tiesa 2020. gada 17. decembra spriedumā lietā C‑693/18 (CLCV un citi) atzina, ka ES tiesību aktos noteiktais aizliegums ir attiecināms arī uz "pārveidošanas ierīci", kura atpazīst visus parametrus, kas saistīti ar tiesību aktos paredzēto tipa apstiprinājuma procedūru norisi, lai šo procedūru laikā uzlabotu emisiju kontroles sistēmas darbību un tādējādi panāktu transportlīdzekļa tipa apstiprinājumu. Šim spriedumam sekoja virkne Volkswagen zaudējumu Itālijas (Tribunale di Venezia, decision n°3711/2016 Altroconsumo v. Volkswagen, 7 July 2021) un Spānijas (Tribunal Mercantil n° 01 de Madrid, OCU v. VW Group Espana Distribucion SA, 25 January 2021) tiesās, kuru spriedumus kompānija vēlāk pārsūdzēja.

Šobrīd tiesvedības pret kompāniju turpinās arī citās ES dalībvalstīs.

Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 30 septembris 2021 22:08
 
PTAC "melnajā" sarakstā iekļauta SIA "MAK Entertainment", kura tirgo biļetes uz Poļinas Gagarinas un Basta koncertiem PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Pirmdiena, 27 septembris 2021 13:49

banner melnais saraksts

Biedrība "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" (PIAA) informē, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotajā "melnajā sarakstā" iekļauta SIA "MAK Entertainment" (reģ. Nr. 40203029123) par to, ka uzņēmums nav izpildījis Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu par naudas atmaksu saistībā ar nenotikušo koncertu.

Patērētāja no SIA "MAK Entertainment" ar AS “Piletilevi” biļešu tirdzniecības tīkla palīdzību iegādājās trīs biļetes uz sabiedrības organizētu koncertu “Polina Gagarina”, kas bija plānots 2020.gada 15.martā Tallinā, veicot apmaksu 93,30 EUR (ieskaitot komisijas maksu). Covid-19 vīrusa infekcijas ierobežojošu pasākumu dēļ pasākums tika pārcelts. Pēc pasākuma pārcelšanas, patērētāja sazinājās ar SIA "MAK Entertainment" un lūdza naudas atmaksu, jo jaunais datums patērētājai nebija piemērots, taču komersants atbildi patērētājai nesniedza. Iesniedzot iesniegumu Komisijai, patērētāja ir izvirzījusi prasību par naudas atmaksu 93,30 EUR (ieskaitot komisijas maksu). Sabiedrība Komisijai norādīja, ka, noslēdzot līgumu, neviena no pusēm nevarēja zināt par globālo pandēmiju. Sabiedrība informēja, ka tā nevar atmaksāt naudu, jo ne visi tās partneri to atdod. Sabiedrība paskaidroja, ka šajā situācijā ir jāgaida un pakalpojums tiks sniegts.

Komisija, pamatojoties uz 2008.gada 17.jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr.593/2008 par tiesību aktiem, kas piemērojami līgumsaistībām (Roma I) 6.pantu, nonāca pie secinājuma, ka sakarā ar to, ka strīds ir starp Igaunijas patērētāju un Latvijā reģistrētu sabiedrību par pasākumu, kura norises vieta bija plānota Igaunijā, Tallinā, tad strīds ir risināms atbilstoši Igaunijas tiesiskajam regulējumam.

Atbilstoši informācijai, kuru sniedza Igaunijas Eiropas Patērētāju centrs, Igaunijā nav pieņemts atsevišķs tiesību akts, kurš būtu piemērojams patērētāju un pakalpojuma sniedzēju savstarpējām tiesiskajām attiecībām Covid-19 vīrusa infekciju ierobežojošu pasākumu laikā.

Saskaņā ar Igaunijas Likuma par saistību aktiem 635. (1) paragrāfu izrādes, koncerta vai cita pasākuma gadījumā līgums, kas noslēgts starp tirgotāju un patērētāju tiek uzskatīts par pakalpojuma līgumu. Savukārt minētā likuma 116. (2) paragrāfa 1.punkts paredz, ka līguma pārkāpums ir nozīmīgs, ja saistību neizpildes gadījumā tas būtiski ierobežo cietušo pusi saņemt to labumu, uz ko tā bija cerējusi saskaņā ar līgumu.

Izvērtējot lietas materiālus, Komisija secināja, ka pasākums tika pārcelts uz citu datumu, tādējādi pārkāpjot patērētājas un sabiedrības starpā noslēgto līgumu. Līdz ar to patērētājai saskaņā ar Likuma par saistību aktiem 116. (1) paragrāfu ir tiesības atkāpties no līguma sabiedrības būtisku līgumā noteikto saistību neizpildes dēļ (būtisks līguma pārkāpums) un saņemt naudas atmaksu par nesniegto pakalpojumu.

"Melnais saraksts" ir izveidots, lai informētu patērētājus par komersantiem, kuri nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus un, tādējādi, palīdzētu patērētājiem izdarīt izvēli par preces iegādi vai pakalpojuma izmantošanu.

Ar "melno sarakstu" un komisijas lēmumu izrakstiem var iepazīties šeit. Informācija par Patērētāju strīdu risināšanas komisiju ir šeit.

Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 30 septembris 2021 12:35
 
Kas ir saistību piespiedu izpildīšana brīdinājuma kārtībā un kā to izmantot? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Otrdiena, 31 augusts 2021 15:27
Tiesneša roka ar āmuriņu, taisinīguma dieviete, grāmatas
Avots:mohamed Hassan no Pixabay

Tiesvedības izmantošana patērētāju strīdu risināšanā parasti nav labākā izvēle, ņemot vērā tiesvedības izmaksas, sarežģītību un ilgstošu raksturu. Tomēr patērētājiem ir vērts zināt, ka likums paredz ne tikai garas trīs instancēs izskatāmās procedūras ar sarežģītu juridisku argumentu un pierādījumu vērtēšanu, bet arī veselu virkni vienkāršu, ātru un salīdzinoši lētu procedūru, kuras ne tikai tiek izmantotas pret patērētājiem, bet, kuras arī paši patērētāji var likt lietā savu tiesību aizsardzībai. Viena no tām ir saistību piespiedu izpildīšana brīdinājuma kartībā.

Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 01 septembris 2021 18:31
Lasīt tālāk...
 
Kādas ir patērētāja tiesības, ja saņemtas nepasūtītas preces vai pakalpojumi? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 27 augusts 2021 13:17
Attēls ar aploksni no kuras parādās roka ar megafonu
Avots: Tumisu no Pixabay

Atbilde uz jautājumu vai par nepasūtītu preci vai pakalpojumu ir jāmaksā liekas acīmredzams - ja nepasūtīja, tad nav arī jāmaksā. Tomēr reālajā dzīve šai sakarā rodas virkne citu jautājumu, atbildi uz kuriem ir vērts zināt, piemēram:

- Kādas sekas iestāsies, ja komersants paziņo, ka preču saņemšana un atbildes nesniegšana nozīmē, ka patērētājs piekrīt preces pirkt?

- Vai patērētājam ir jāsūta preces komersantam uz sava rēķina?

- Vai ir kādas atšķirības, ja nepasūtīta prece pienāk kopā ar pasūtīto preci?

- Ko darīt, ja vienrezējas pasūtījuma vietā izrādās, ka ar Jums ir noslēgts līgums par vairākiem piegādēm?

Pēdējās izmaiņas: Piektdiena, 27 augusts 2021 14:57
Lasīt tālāk...
 
<< Sākums < Iepriekšējā 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nākamā > Beigas >>

1 lapa no 51
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack