Informējam, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotajā "melnajā sarakstā" iekļauta SIA "ISG" par Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmuma nepildīšanu par pienākumu atmaksāt patērētajam 375,10 EUR par līguma noteikumiem neatbilstošām durvīm.
SIA "ISG", kura tirgo durvis tīmekļa vietnē https://www.steeldoors.lv, vienojās ar patērētāju par metāla durvju izgatavošanu, piegādi un montāžu. Par durvīm tika samaksāts avanss 375,10 EUR apmērā, atlikusī maksājuma summa – 496,10 EUR – patērētājam bija jāsamaksā pēc durvju montāžas. Pēc tam, kad patērētāja prombūtnes laikā sabiedrība atveda un uzstādīja durvis, patērētājs konstatēja, ka durvju krāsa neatbilst izvēlētajai, kā arī montāža nav kvalitatīva. Patērētājs sarakstē ar sabiedrību norādīja uz durvju trūkumiem un sabiedrība apņēmās pārkrāsot durvis. Puses arī vienojās par durvju izņemšanu noteiktā datumā. Tomēr sabiedrība noteiktajā datumā neieradās, bet paņēma durvis citā datumā un paziņoja, ka nokrāsotās durvis atdos patērētājam pēc tam, kad būs samaksāts atlikušais maksājums. Ņemot vērā, to ka dzīvokli nevarēja atstāt bez ārdurvīm, patērētājs iegādājās citas durvis.
Lietas izskatīšanas gaitā SIA "ISG" skaidroja, ka avansa maksājuma atmaksu, jo durvis izgatavotas pēc individuālajiem ailes izmēriem. Durvis joprojām atrodas sabiedrības noliktavā un, samaksājot pasūtījuma atlikušo daļu, patērētājs var tās saņemt.
Komisija, izskatot lietu, atzina, ka pieņemot durvis pārkrāsošanai, sabiedrība rīkojās atbilstoši likuma noteikumiem. Vienlaikus Komisija norādīja, ka saskaņā ar likumu prece apmaināma vai tās neatbilstība līguma noteikumiem novēršama saprātīgā termiņā, neradot neērtības patērētājam un ņemot vērā preces raksturu, kā arī paredzamo tās lietošanas nolūku.
Saskaņā ar patērētāja sniegto informāciju sabiedrība neievēroja durvju izņemšanas datumu, tādejādi radot patērētājam neērtības. Vēl lielākas neērtības sabiedrība radīja, nenovēršot durvju neatbilstību saprātīgā termiņā. Jāņem vērā, ka dzīvokļa ārdurvis ir prece, kuras neesība rada būtiskas neērtības patērētājam, jo dzīvokli nedrīkst ilgi atstāt bez tām. Paņemot durvis neatbilstības novēršanai, sabiedrībai bija jārīkojas pēc iespējas ātri, saskaņojot ar patērētāju durvju atpakaļ ievietošanas datumu. Savukārt sabiedrība patērētājam neatdeva durvis pēc iespējas ātrāk, bet gan izvirzīja nosacījumu durvju atdošanai – patērētājam jāsamaksā atlikušais maksājums par durvīm. Komisija arī norādīja, ka SIA "ISG" nav iesniegusi dokumentus šādas prasības pamatošanai. Ja pastāvēja vienošanās ar patērētāju, ka atlikusī maksājuma daļa jāsamaksā pirms durvju uzstādīšanas, tad šāda vienošanās bija jānoformē rakstveida formā.
Šo iemeslu dēļ, komisija uzskatīja, ka patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs atmaksā par preci samaksāto avansu.
"Melnais saraksts" ir izveidots, lai informētu patērētājus par komersantiem, kuri nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus un, tādējādi, palīdzētu patērētājiem izdarīt izvēli par preces iegādi vai pakalpojuma izmantošanu.
Ar "melno sarakstu" un komisijas lēmumu izrakstiem var iepazīties šeit.