Attīstoties aviopārvadājumu nozarei un pieaugot pasažieru skaitam, uzlabojas arī pasažieru zināšanas par savām tiesībām. Tomēr joprojām ir virkne mazāk zināmu faktu ar kuriem ir vērts iepazīties katram ceļotājam.
Vai Tu zināji ka Eiropas Komisija uztur t.s. ES aviācijas drošības sarakstu? Tajā iekļautas visas aviosabiedrības, kuru darbība Eiropā ir aizliegta pilnīgi vai daļēji par starptautisko drošības standartu neievērošanu. Sarakstu regulāri atjaunina un publicē Eiropas komisijas mājaslapā, lai pasažieriem būtu iespēja pārliecināties, ka aviokompānija, kura izpilda konkrētu reisu (apkalpojošais gaisa pārvadātājs) ievēro drošības prasības.
Lai pasažieri varētu izmantot šo iespēju arī reālajā dzīvē, ES tiesību akti uzliek biļešu pārdevējam (vai tas būtu pats pārvadātājs, turoperators vai cits biļešu pārdevējs) par pienākumu veicot rezervāciju, neatkarīgi no rezervēšanas veida, informēt pasažieri par apkalpojošā gaisa pārvadātāja identitāti. Turklāt, ja gaisa pārvadātājs pēc rezervācijas tiek mainīts, tad pasažieri par to jāinformē cik vien ātri iespējams.
Savukārt, ja apkalpojošais gaisa pārvadātājs ir iekļauts sarakstā un tādēļ ir atcelts attiecīgais lidojums vai arī pasažieris izvēlējās šādu lidojumu neizmantot, tad biļešu pārdevējs piedāvā pasažieriem naudas atmaksu par biļeti vai maršruta maiņu.
Ceļotāji, kuri regulāri izmanto aviopārvadājumus parasti ir labi informēti par to, kad un kā jāreģistrējas avioreisam. Tomēr neskaidrības var radīt situācijas, kad paredzētais reiss kavējas, jo bieži vien informācija par reģistrācijas sākumu un beigām netiek sniegta pietiekoši skaidri.
Lielākoties pasažieri saņem informāciju par to, kad viņiem jāierodas lidostā (parasti ne vēlāk ka 2-2,5 stundas pirms izlidošanas) un par reģistrēšanās beigu termiņiem (parasti 40-60 minūtes pirms izlidošanas). Abos gadījumos atskaites punkts ir izlidošanas laiks, bet reisa kavēšanas gadījuma izlidošanas laiks mainās. Kad reģistrācija beidzas šajā gadījumā? Vienu stundu pirms sākotnēji paredzētā izlidošanas laika? Vai vienu stundu pirms faktiskā izlidošanas laika?
Patiesībā reisa kavēšanās reģistrēšanas beigu termiņu neietekmē. Tas nozīmē, ka pasažierim reģistrācija reisam jāveic atbilstoši sākotnēji paredzētam izlidošanas laikam.
Piemēram, ja reģistrācija reisam, kurš paredzēts plkst. 10.00 beidzas stundu pirms tam, tad pasažierim ir jāreģistrējas līdz plkst. 9.00, pat ja izlidošana faktiski notiks 12.00.
Nav noslēpums, ka gaisa pārvadātāji mēdz atteikt iekāpšanu pat tad, ja pasažieris ievēroja visas aviokompānijas prasības (piem. virsrezevējuma gadījumā).
Šajā ziņā tiesību akti paredz, ka pirms atteikt iekāpšanu pasažieriem pret to gribu, gaisa pārvadātājam ir pienākums aicināt brīvprātīgos atkāpties no rezervētajām biļetēm un saņemt atlīdzinājumu saskaņā ar nosacījumiem, par ko puses vienojas savā starpā. Kā rīkoties, ja Tev patiešām ir iespēja brīvprātīgi atteikties no lidojuma?
Šajā gadījumā brīvprātīgajam ir tiesības: