Nu jau vairāk nekā gadu pandēmijas Covid-19 ietekmē pastāv ceļojumiem nelabvēlīgie apstākļi, kuru dēļ publiskajā telpā no daudzām pusēm izskan aicinājumi nedoties ceļojumā bez īpašas vajadzības. Tomēr nedrīkst aizmirst par to, ka daudziem ceļotājiem izvēle doties vai nedoties ceļojumā nav vis tik vienkārša, kā var likties. Piemēram, daudzi ceļotāji un turoperatori pagajušogad panāca vienošanos par iepriekš atcelto ceļojumu pārcelšanu uz šo gadu. Tomēr, saglabājoties ierobežojumiem, kuri tika ieviesti pandēmijas izplatības dēļ daudzās pasaules valstīs, ceļotājiem rada šaubas par ieplānotā ceļojuma lietderīgumu un, likumsakarīgi, arī jautājumu par to vai un kā var no tā atteikties.
Nav noslēpums, ka ja pandēmijas Covid-19 dēļ ceļojumu atceļ tūrisma operators un viņam nav izdevies vienoties ar ceļotāju par ceļojuma pārcelšanu, vaučera izsniegšanu vai citu risinājumu, tad turoperatoram ir pienākums veikt visu ceļotāja samaksāto summu atmaksu. Bet, kā ir ar pašu ceļotāju? Kādas ir viņa iespējas atteikties no ceļojuma?
Vispirms jāatgādina, ka ceļotājiem visā ES ir tiesības izbeigt kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumu pirms ceļojuma sākuma bez jebkāda pamatojuma. Tomēr šajā gadījumā tūrisma operators var ceļotājam prasīt maksāt atbilstošu un pamatojamu līguma izbeigšanas maksu.
Parasti līguma izbeigšanas maksa ir noteikta tā tekstā, bet tās apmērs jānosaka atkarībā no tā, cik ilgi pirms kompleksā tūrisma pakalpojuma sākuma līgums izbeigts, un no gaidāmajiem tūrisma operatora izmaksu ietaupījumiem un ienākumiem no kompleksā tūrisma pakalpojuma pārdošanas citam ceļotājam. Savukārt, ja attiecīga noteikuma līgumā nav, tad šis maksas apmēru nosaka atbilstoši kompleksā tūrisma pakalpojuma cenai, atskaitot izmaksu ietaupījumus un ienākumus no kompleksā tūrisma pakalpojuma pārdošanas citam ceļotājam.
Jāatceras arī par to, ka tūrisma operatoram ir pienākums pēc ceļotāja pieprasījuma pamatot līguma izbeigšanas maksas apmēru.
Tādējādi, ceļotājam, kurš vēlas atcelt savu ceļojumu būtībā nav nekādu šķēršļu, izņemot līguma izbeigšanas maksu. Tas cik šis šķerslis ir būtisks atkarīgs no konkrētiem apstākļiem. Piemēram, jo tuvāks ir ceļojuma sākums brīdī, kad ceļotājs uzteicis līgumu, jo lielāka būs līgumā noteiktā maksa. Līdz ar to, ja līdz ceļojuma sākumam atliek vien dažas nedēļas vai dienas, tad līguma izbeigšanas maksa var sasniegt pat pilnu ceļojuma cenu.
Šī iemesla dēļ, pirms pieņemt lēmumu par ceļojuma atcelšanu ceļotājam rūpīgi jāiepazīstas ar noslēgtā līguma noteikumiem. Bet vai tad pandēmija Covid-19 nav attaisnojošs iemesls, lai atteiktos no ceļojuma?
Tiesību akti patiešām piešķir ceļotājam tiesības atteikties no ceļojuma nemaksājot līguma izbeigšanas maksu, ja iestājušies šādi priekšnosacījumi:
Saprotams, ka pandēmija Covid-19 pati pa sevi parasti tiek uzskatīta par nenovēršamiem un ārkārtas apstākļiem, tomēr tas vai tā būtiski ietekmē konkrētu pakalpojumu sniegšanu ir jānosaka katrā gadījumā atsevišķi. Šajā gadījumā jāņem vērā tādi apstākļi, kā konkrētā ceļojuma programma, galamērķī noteiktie ierobežojumi, iespējas nokļūt līdz galamērķa vietai u.c.
Atcerieties! Nenovēršamu un ārkārtas apstākļu ietekmes novērtēšana var būt ļoti komplicēta, tādēļ nevajadzētu rīkoties pārsteidzīgi, bet jāapsver visi "par" un "pret"!
Iepriekš minētais ļauj piedāvāt ceļotājiem vairākus ieteikumus: