PIAA 2024.gadā kopumā saņēma 561 sūdzības un jautājumus.
Visvairāk sūdzību un jautājumu PIAA saņēma par patēriņa precēm (330 jeb 58,82%), vispārējiem pakalpojumiem (69 jeb 12,30%), pasta un elektronisko komunikāciju pakalpojumiem (27 jeb 4,81%) un finanšu pakalpojumiem (20 jeb 3,57%).
Tādējādi, 2024.gadā sūdzību skaits par vispārējiem pakalpojumiem, tajā skaitā daudzdzīvokļu māju apsaimniekošanu nokrita līdz 2021.gadā līmenim, kas ir 67 sūdzības (2023.gada saņemtas 93 sūdzības).
Savukārt, sūdzību pasta un elektronisko sakaru pakalpojumu jomā veidoja galvenokārt sūdzības par SIA “BITE Latvija” saistībā ar tās apvienošanos ar SIA “Baltcom” pakalpojumu kvalitātes pasliktināšanās, problēmas līgumu ar klientiem pārslēgšanā.
Finanšu pakalpojumu jomā sūdzības un jautājumi bija galvenokārt saistīti ar apdrošināšanu un kreditēšanu. Saistībā ar apdrošināšanas pakalpojumiem patērētāji sūdzējās par atteikumiem izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, izmaksātas atlīdzības apjomu vai veidu, kā arī uzdeva jautājumus saistībā ar jauniem grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas likumā.
Visas sūdzības kreditēšanas jomā tika saņemtas no patērētājiem, kuri nonāca maksāšanas grūtībās pēc liela skaita (10 un vairāk) nebanku kredītu saņemšanas. Visiem šiem patērētājiem PIAA sniedza parādu konsultēšanas pakalpojumu un novēroja ka, vērtējot patērētāju maksātspēju, vairāki kredītdevēji neiegūst informāciju par patērētāju kredītsaistībām no abiem kredītbirojiem.
Pēdējos gados PIAA saņem arī dzīvokļu īpašnieku sūdzības par neatbilstībām būvniecību regulējošo tiesību aktu prasībām jaunuzbūvētajos vai renovētajos projektos. Līdz šim šo sūdzību skaits nebija liels (1-2 sūdzības gadā). Tomēr aizvadītajā gadā PIAA vērsās 17 patērētāju grupa, lūdzot palīdzību strīda risināšanā ar nekustamā īpašuma attīstītāju par būtiskām neatbilstībām būvnormatīvu prasībām. PIAA uzsāka sarunas ar komersantu.
Saistībā ar tirdzniecības metodēm jāsecina, ka distances tirdzniecības īpatsvars patērētāju sūdzību skaitā 2024.gada bija 22,10%, kas ir neliels pieaugums salīdzinot ar 2023.gadā (19,52%). Tomēr, tas joprojām ir mazāks par 2021.gadu (Covid-19 pandēmijas periods), kad šādas sūdzības veidoja 28,92% no kopējā saņemto sūdzību skaita. Tiesa gan, šis īpatsvars ir augstāks par šo sūdzību īpatsvara 2019.gadā (pirms Covid-19 pandēmijas), kad tās bija 15,04%.
Ar detalizētāku statistiku pa sūdzību jomām var iepazīties zemāk.
Sūdzības un jautājumi pa jomāmPatēriņa preces | |
Vispārējie pakalpojumi | |
Finanšu pakalpojumi | |
Pasta un elektronisko komunikāciju pakalpojumi | |
Transporta pakalpojumi | |
Atpūtas pakalpojumi | |
Energoapgāde un ūdensapgāde | |
Veselības aprūpe | |
Izglītība | |
Citi | |
Kategorijā "Citi" ietvertas arī 27 sūdzības par acīmredzamiem krāpšanas mēģinājumiem, kas lielākais sūdzību skaits pēdējo gadu laikā.
Patēriņa preču kategorijā sūdzības un jautājumi saņemti galvenokārt galvenokārt par preču neatbilstību līguma noteikumiem, preces piegādes problēmām (piegādes termiņa neievērošana), cenu norādīšanu, atteikuma tiesību izmantošanu un darījumu apliecinošā dokumenta neizsniegšanu.
Sūdzību un jautājumu par patēriņa precēm sadalījums ir parādīts nākamajā grafikā.
Sūdzības un jautājumi par precēmNeatbilstība līguma noteikumiem | |
Piegādes termiņu neievērošana | |
Atteikuma tiesības | |
Cenu norādīšana | |
Darījumu apliecinošā dokumenta neizsniegšana | |
Pārtika | |
Salīdzinot ar 2023.gadu pieauga arī sūdzību skaits par piegādes termiņu neievērošanu - no 18 (2023.gadā) līdz 30 (2024.gadā).
Sūdzību un jautājumu par preču neatbilstību līguma noteikumiem sadalījums ir parādīts nākamajā grafikā.
Neatbilstība līguma noteikumiemElektropreces (izņemot datortehniku un mobilos telefonus) | |
Apavi | |
Apģērbi | |
Mēbeles | |
Būvmateriāli | |
Mobilie telefoni | |
Datortehnika | |
Citas preces | |
Kategorijā "Vispārējie pakalpojumi" visvairāk sūdzību un jautājumu saņemts par dzīvojamo māju apsaimniekošanu (informācijas nesniegšana, nepamatoti aprēķināmie maksājumi) un dažādiem remonta pakalpojumiem (neatbilstība līguma noteikumiem). Detalizētāka informācija ir atspoguļota nākamajā grafikā.
Sūdzības un jautājumi par vispārīgiem pakalpojumiemApsaimniekošana | |
Automašīnu remonta pakalpojumi | |
Citi remonta pakalpojumi | |
Sūdzības dzīvojamo māju apsaimniekošanas jomā veidoja sūdzības par informācijas nesniegšanu, nepamatoti aprēķinātiem maksājumiem, pakalpojumu nesniegšanu atbilstoši līguma noteikumiem, apsaimniekošanas maksas pieaugumu.