Pagājušā gada decembrī apritēja tieši 5 gadi kopš 2016.gadā uzsāka darbu Patērētāju strīdu risināšanas komisija. Ja pirmajos komisijas darbības gados tā bija salīdzinoši maz pazīstama, tad šobrīd situācija ir ievērojami uzlabojusies - publikācijas par tās lēmumiem regulāri parādās medijos un komisijai iesniegto sūdzību skaits pakāpeniski pieaug katru gadu.
Tomēr, jubileja ir ne tikai iemesls svinībām, bet arī īstais brīdis atskatīties uz paveikto.
Komisijas izveidošana 2016.gadā notika apstākļos, kad arvien pieauga neapmierinātība ar tajā laikā pastāvējušu patērētāju individuālo strīdu izskatīšanas sistēmu, kurā strīda iznākums, lielākoties, bija atkarīgs no vienpersoniskiem pušu izvēlēto ekspertu atzinumiem. Ekspertu kvalifikācija, darba kvalitāte un godaprāts ievērojami atšķīrās un viņu darbība nebija pārredzama. Turklāt, atsevišķu ekspertu darbībā tika novērota tendence sniegt atzinumus par labu tai strīda pusei, kura ekspertu nolīga.
Vienlaicīgi, 2013. gada 21. maijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2013/11/ES par patērētāju strīdu alternatīvu izšķiršanu, kura uzlika dalībvalstīm par pienākumu nodrošināt, ka patērētāji var brīvprātīgi iesniegt sūdzības pret tirgotājiem tādiem strīdu risinātājiem, kas piedāvā neatkarīgas, objektīvas, pārredzamas, efektīvas, ātras un taisnīgas strīdu izšķiršanas procedūras. par patērētāju strīdu alternatīvu izšķiršanu un ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004
Direktīvas ieviešanas rezultātā tika pieņemts Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likums, kā arī ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā tika izveidota komisija, kā viens no strīdu risinātājiem, kurš atbilst direktīvas prasībām.
Komisijas darbības modelim tika izmantoti labākas prakses piemēri no citām ES dalībvalstīm, kā rezultātā tapa tāda patērētāju strīdu risināšanas institūcija:
Komisijas priekšrocības novērtē arī patērētāji, jo pieaug gan komisijai adresēto iesniegumu, gan arī komisijas izskatīto lietu skaits.
Komisijas izskatīto lietu statistiku pa gadiem var apskatīt zemāk. Statistika par 2021.gadu būs pieejama 2022.gada martā.
Gads | Saņemti pieteikumi | Izskatīti kopā1 | Pieteikums apmierināts2 | Pieteikums noraidīts3 | Izskatīšana izbeigta4 |
---|---|---|---|---|---|
20165 | 25 | 12 | 11 | 1 | 0 |
2017 | 130 | 75 | 52 | 17 | 6 |
2018 | 118 | 117 | 81 | 19 | 6 |
2019 | 176 | 133 | 108 | 18 | 7 |
2020 | 198 | 129 | 73 | 15 | 4 |
2021 | 256 | 192 | 164 | 25 | 5 |
Piezīmes: