Patērētāju organizācijas Eiropā iesniedz sūdzību par Meta rīcību

Ziņas 30. Novembris, 2023
Attēls ar Meta piedāvāto izvēli starp sliktu un ne pārāk labu variantu.

Pašlaik Meta ievieš izmaiņas savos pakalpojumos ES, kas paredz, ka Facebook un Instagram lietotājiem ir vai nu jāpiekrīt, ka uzņēmums apstrādā viņu datus reklāmas nolūkos, vai arī jāmaksā, lai viņiem netiktu rādītas reklāmas.

Patērētāju organizāciju ieskātā, šī nav godīga izvēle lietotājiem un tā ir pretrunā ES patērētāju tiesību aizsardzības aktiem vairākos aspektos, līdz ar to, šī prakse būtu jāpārtrauc, bet lietotājiem jāpiedāvā atbilstoša izvēle.

Šī iemesla dēļ Eiropas Patērētāju organizācija (BEUC) un 19 tās biedri no 16 valstīm (to skaitā arī PIAA) šodien iesniedz sūdzību patērētāju tiesību aizsardzības iestāžu tīklam (Consumer Protection Cooperation network jeb CPC), pamatojoties uz to, ka Meta dažādos veidos īsteno negodīgu komercpraksi. BEUC arī vērtē vai Meta pārkāpj Vispārīgo datu aizsardzības regulu (VDAR).

BEUC ģenerāldirektora vietniece Ursula Pachl norāda:

“Izvēle, kuru tehnoloģiju gigants piedāvā patērētājiem nav godīga un ir prettiesiska – miljoniem Facebook un Instagram lietotāju Eiropā pelnījuši daudz labāku risinājumu nekā šis. Meta pārkāpj ES patērētāju tiesību aizsardzības tiesību aktus, izmantojot maldinošu un agresīvu komercpraksi, tostarp daļēji bloķējot patērētājiem iespēju izmantot pakalpojumus, lai piespiestu viņus pieņemt lēmumu ātri, un šajā procesā sniedzot maldinošu un nepilnīgu informāciju. ES patērētāju tiesību aizsardzības iestādēm jārīkojas un jāliek tehnoloģiju gigantam pārtraukt šo praksi. Turklāt, kompānijas pieeja arī rada bažas saistībā ar tās atbilstību VDAR.”

Patērētāju organizāciju ieskatā Meta komercprakse ir negodīga un prettiesiska šādu iemeslu dēļ:

  • Meta daļēji bloķē patērētājiem iespēju izmantot Facebook un Instagram līdz lietotāji izvēlējušies vienu no iespējām. Tā ir agresīva komercprakse atbilstoši ES tiesību aktiem, jo ar uzstājību un radot steidzamības sajūtu, Meta piespiež patērētājus izdarīt izvēli, ko viņi, iespējams, nevēlētos izdarīt.
  • Turklāt, daudzi patērētāji, visticamāk, domā, ka, izvēloties maksas abonementu, kā tas tiek piedāvāts, viņi iegūst privātumu saudzējošu iespēju, kas ietver mazāk izsekošanas un profilēšanas. Patiesībā lietotāju personas dati, visticamāk, tiks vākti un izmantoti arī turpmāk, taču citiem mērķiem, nevis reklāmām.
  • Meta arī sniedz patērētājiem maldinošu un nepilnīgu informāciju, kas neļauj patērētājiem izdarīt uz informāciju balstītu izvēli. Proti, Meta maldina patērētājus, norādot, ka izvēle ir starp maksas un "bezmaksas" iespēju, lai gan patiesībā otrā iespēja nav bezmaksas, jo patērētāji maksā Meta, sniedzot savus datus.
  • Ņemot vērā Meta pakalpojumu tirgus ietekmi ES un ļoti lielu sociālo mediju tīkla ietekmi (jo visi Jūsu draugi lieto Facebook un Instagram), patērētājiem nav reālas izvēles iespējas, jo, atsakoties no pakalpojumiem, viņi zaudētu visus savus gadiem veidotos kontaktus un saziņu. Patērētājus attur arī ļoti augsta abonēšanas maksa par pakalpojumiem bez reklāmām, kas nozīmē, ka patērētājiem nav reālas izvēles iespējas.

BEUC biedri, kas piedalās šajā aktivitātē:

  • Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Latvija),
  • Асоциация Активни потребители (Bulgārija),
  • dTest (Čehija),
  • Forbrugerrådet Tænk (Dānija),
  • UFC-Que Choisir (Francija),
  • EKPIZO & KEPKA (Grieķija),
  • Adiconsum (Itālija),
  • Vartotojų aljansas (Lietuva),
  • ULC (Luksemburga),
  • Consumentenbond (Nīderlande),
  • Forbrukerrådet (Norvēģija),
  • Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Polija),
  • Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovākija),
  • ZPS (Slovēnija),
  • Asufin & CECU (Spānija),
  • Sveriges Konsumenter (Zviedrija).
Informatīvs pasākums par patērētāju likumiskajām tiesībām un strīdu risināšanas iespējām Latvijā Kā novērst digitālā satura veidotāju nelikumīgās darbības: EiropasEkonomikas Sociālo lietu komitejas viedoklis
Visas aktualitātes

Saistītie raksti