Klikšķiniet lēnām: Kā “neiepīties”, pērkot sociālajos tīklos

Skaidrojumi 10. Jūlijs, 2024
Attēls ar viedtālruni cilvēka rokā un Facebook uz ekrāna

Mūsdienu tehnoloģijas ļauj ļoti ātri un ērti iegādāties teju visas ikdienā nepieciešamas preces vai pakalpojumus tiešsaistē. Turklāt, līdz ar sociālas saziņas vietņu (piemēram, Facebook vai Instagram) arvien pieaugošo popularitāti, preces tiešsaistē iegādāties ir vieglāk nekā jebkad. Taču, kad ir tik daudz tirgotāju, kas sociālajos medijos nemitīgi cīnās par lietotāju uzmanību, var būt diezgan grūti atšķirt uzticamus tirgotājus no negodprātīgiem vai pat krāpniekiem.

Diemžēl, sociālo mediju platformas nepiedāvā aizsardzību pret negodprātīgiem tirgotājiem, tāpēc ir svarīgi pašam prast identificēt riskus un izvairīties no apšaubāmiem darījumiem.

Noskaidrojiet ar ko Jums ir darīšanas

Visiem tirgotājiem, kuri tirgo internetā ir likumisks pienākums pirms patērētājs ir uzņēmies līguma saistības vai piekritis piedāvājumam skaidri un saprotami informēt par savu identitāti, proti:

  • vārdu un uzvārdu vai juridiskās personas nosaukumu,
  • kontaktinformāciju - juridisku adresi vai faktisku adresi (ja tā atšķiras no juridiskās adreses) uz kuru patērētājs var adresēt sūdzību, kā arī tālruņa numurs un elektroniskā pasta adresi.

Šai informācijai jābūt sniegtai mājaslapā vai sociālās saziņas vietnes profilā. Ja šī informācija nav sniegta, tad, ja pārdevējs pārstās komunicēt ar Jums sociālās saziņas vietnē vai epastā, kā Jūs zināsiet pret ko vērsties savu tiesību aizsardzībai?

Uzzinot, kas ir pārdevējs, pievērsiet uzmanību tam kurā valstī tas atrodas - Latvijā vai ārpus tās. Piemēram, ja pārdevējs atrodas ārpus Latvijas, tad jāsaprot kā viņš nodrošinās preču piegādi Jums vai preču atpakaļsaņemšanu atteikuma tiesību izmantošanas vai neatbilstības līguma noteikumiem gadījumā. Savukārt, ja tirgotājs (fiziskā vai juridiskā persona) atrodas ārpus ES, tad, ja problēmu gadījumā kopīgu valodu ar tirgotāju neatradīsiet, tad Jūsu iespēja panākt savu tiesību ievērošanu var kļūt praktiski neiespējama.

Padoms: Ieskatieties arī publiski pieejamās datubāzēs, piemēram, https://info.ur.gov.lv vai https://lursoft.lv, kur var noskaidrot vai pārdevējam ir nodokļu parādi vai maksātnespējas process.

Pārbaudiet vai tirgotāja sniedz informāciju atbilstoši likuma prasībām

Likuma ietvertais informēšanas pienākums skar ne tikai pārdevēja identitāti. Tas uzliek tirgotājiem internetā par pienākumu informēt patērētāju arī par daudziem citiem darījuma aspektiem, piemēram:

  • preces galvenām īpašībām, kā arī preces galīgo cenu, ieskaitot nodokļus un nodevas,
  • maksāšanas, preces piegādes vai pakalpojuma izpildes noteikumiem, termiņu, līdz kuram pārdevējs apņemas piegādāt preces un sūdzību izskatīšanas kārtību,
  • atteikuma tiesībām, tajā skaitā atteikuma veidlapu un informāciju par to, kā nosūtīt preci atpakaļ pēc atteikuma tiesību izmantošanas,
  • atgādinājumu par patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums ir nekvalitatīvi,
  • strīda risināšanas kārtību, tajā skaitā par strīda risināšanu Patērētāju strīdu risināšanas komisijā u.c.

Vai šī informācija ir atrodama tirgotāja profilā un vai tā ir skaidri saprotama un likumam atbilstoša? Ja nē, tad vai nu tirgotājs nav informēts par patērētāju tiesībām vai arī viņš uzskata, ka drīkst tās neievērot. Abos situācijas sola resursietilpīgu un nepatīkamu strīda risināšanas procesu gadījumos, ja rodas problēmas ar piegādi, preces kvalitāti vai atteikuma tiesībām.

Padoms: Lai saprastu vai tirgotāja norādītā informācija ir likumam atbilstoša aicinām iepazīties ar pieejamiem materiāliem gan mūsu, gan Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā, piemēram šeit: http://www.pateretajs.lv/index.php/lv/zini-savas-tiesbas vai šeit: http://www.ptac.gov.lv/lv/content/pirkumi-ar-elektronisko-sazinas-lidzeklu-starpniecibu.

Izpētiet tirgotāja reputāciju PIRMS pirkuma veikšanas

Nereti patērētāji sāk interesēties par pārdevēja reputāciju tikai tad, kad jau saskārās ar problēmu paši. Daudz labāk darīt to pirms preces pasūtīšanas un maksājuma veikšanas.

Sākt var ar objektīvu informāciju par tirgotāja uzvedību, kura ir pieejama Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā, piemēram:

Diemžēl, informācijas apjoms šajās datubāzēs ir ierobežots, tādēļ ir ieteicams ieskatīties arī dažādās atsauksmju lapās. Aicinām īpaši pievērst uzmanību tām atsauksmēm, kurās attiecīgās platformas lietotāji savas problēmsituācijas apraksta detalizēti un ticami.

Pret Meta uzsāktas nu jau vairākas izmeklēšanas EESK publicē viedokli par patērētāju informēšanas prasību stiprināšana Eiropas Savienībā
Visas aktualitātes

Saistītie raksti