Kolektīvā prasība ir prasība tiesā, kuru kvalificētā institūcija ceļ kā prasītājs cietušo patērētāju labā ar mērķi panākt viņiem kaitējuma atlīdzinājumu, piemēram, zaudējumu atlīdzību, preces remontu vai apmaiņu, preces vai pakalpojuma cenas samazināšanu, līguma izbeigšanu, samaksāto summu atmaksu u.c.
Kolektīvo prasību ceļ izraudzīta kvalificētā institūcija - patērētāju tiesību aizsardzības biedrība. Tas nozīmē, ka pašiem patērētājiem nav jāvēršas tiesā, nav jāpiedalās tiesas sēdē, nav jāalgo advokāts u.tml. Patērētājiem, kuri nolēma pievienoties kolektīvajai prasībai jāsniedz kvalificētajai institūcijai to rīcībā esošā informācija un pierādījumi. Pateicoties šādam risinājumam patērētāji, pievienojoties kolektīvajai prasībai, ne ar ko neriskē neveiksmes gadījumā, bet panākuma gadījuma saņem viņiem nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu.
Patērētāju kolektīvās prasības tika ieviestas, jo praksē daudzos gadījumos patērētāji vai nu nezina, kā pareizi vērsties tiesā vai nu nav pārliecināti par spēju panākt rezultātu, vai arī uzskata, ka tiesvedībai nepieciešamie resursi nav potenciālā ieguvuma vērti.
Piemēram, ja individuālajam patērētājam nodarītie zaudējumi nepārsniedz dažus eiro, tad viņš diezin vai vērsīsies tiesā, lai tos atgūtu. Tomēr, ja šādu patērētāju skaits mērams desmitos tūkstošu, tad kopējais kaitējums patērētājiem var sasniegt iespaidīgas summas.
Tas noved tā, ka tirgotājs, kurš pārkāpa patērētāju tiesības ir spējīgs paturēt nelikumīgi iegūto peļņu. Tas nodara būtisku kaitējumu patērētājiem kopumā un kropļo konkurenci tirgū.
Kolektīvās prasības ir viens no instrumentiem, kurš palīdz šo netaisnību labot.
Šobrīd Latvijas patērētāji nevar piedalīties kolektīvajā prasībā, jo attiecīgie tiesību akti Latvijā tika pieņemti tikai 2023.gada 14.septembrī, tādēļ vēl netika izraudzītas kvalificētas institūcijas kolektīvo prasību celšanai.
Tādējādi, tiklīdz Latvijā tiks izraudzītas kvalificētas institūcijas, kuras ir spējīgas celt kolektīvās prasības, tad dalība tajās Latvijas patērētājiem kļūs iespējama.
Praktiski tas nozīmē, ka brīdī, kad Latvijas masu medijos parādīsies informācija par iespēju pievienoties kādai kolektīvajai prasībai, katram patērētājam būs iespēja uzzināt vai tā attiecināma uz viņu un saņemt informāciju par to, kā attiecīgajai prasībai pievienoties.
Kolektīvā prasības process notiks divos posmos:
Katrā no šiem posmiem patērētājiem, kuri cieta no likumpārkāpuma, būs iespēja pievienoties kolektīvajai prasībai.
Ārpustiesas posmā kvalificētā institūcija, kura nolēma uzsākt kolektīvās prasības procesu:
Ja komersants piekrīt patērētāju prasījumu izpildei, tad kvalificētajai institūcijai un komersants noslēdz par to izlīgumu. Ja komersants patērētāju prasījumu izpildei nepiekrīt, tad kvalificētā institūcija vēršas tiesā.
Tiesvedības posmā kvalificētā institūcija:
Zemāk ir fragments no Ekonomikas ministrijas sagatavotas infografikas, kurā atspoguļots minētais process.