Ziņās arvien vairāk parādās informācija par dažādām ES iniciatīvām - vai tā būtu preču remontēšanas veicināšana, zaļmaldināšanas ierobežošana, lielo interneta platformu un mākslīga intelekta regulējums vai arī digitālā eiro ieviešana.
Nereti publiskajā telpā izskan viedokļi, ka ES ievieš ļoti daudz bezjēdzīgu un birokrātisku ierobežojumu, radot iespaidu, ka no dalības blokā Latvija iegūst maz. Bet kāda ir ES loma patērētāju aizsardzībā? Ko dalība ES deva Latvijas patērētājiem?
Patērētāju aizsardzība ES līmenī sākas jau ar pamatnolīgumiem.
Līgumā par ES darbību ir norādīts, ka lai atbalstītu patērētāju intereses un nodrošinātu augstu līmeni patērētāju tiesību aizsardzībā, ES veicina patērētāju veselības, drošības un ekonomisko interešu aizsardzību, kā arī atbalsta viņu tiesības gūt informāciju, izglītību un apvienoties, lai aizstāvētu savas intereses. Savukārt, ES pamattiesību hartā noteikts, ka ES politika nodrošina augstu patērētāju tiesību aizsardzības līmeni.
Augsta patērētāju aizsardzības līmeņa sasniegšana nav tikai skaļš paziņojums. Šis princips kalpo par pamatu neskaitāmiem ES tiesību aktiem un Eiropas Savienības tiesas (EST) spriedumiem.
Piemēram, pamatojoties ar šo principu, EST lēma, ka:
Augsta patērētāju aizsardzības līmeņa sasniegšanai ES ir pieņemti daudzi tiesību akti. Vairāki plaši pazīstami patērētāju tiesību aizsardzības elementi parādījās Latvijas likumos pateicoties šiem dokumentiem. Piemēram:
Vai šāda aizsardzība būtu pieejama Latvijas patērētājiem, ja Latvija nebūtu ES dalībvalsts?