Kolektīvās prasības ir pavisam jauns un maz pazīstams tiesību institūts Latvijā. Tādēļ nereti informācija, kura par tām izskan publiski ir neprecīza vai pat aplama. Piemēram, kolektīvajām prasībām tiek piedevētas īpašības, kuru tām nepiemīt vai arī atsevišķas sabiedriskas aktivitātes tiek nepamatoti pielīdzinātas kolektīvajai prasībai.
Kā tad atšķirt kolektīvo prasību no citām sabiedriskām iniciatīvām? Zemāk ir dažas vienkāršas pazīmes pēc kurām var vadīties, lai noteiktu vai konkrētā iniciatīva ir kolektīvā prasība. Ja iniciatīva neatbilst kaut vienai no šīm pazīmēm, tad tā nav kolektīvā prasība.
Saskāņā ar likumus patērētājs ir:
Tādējādi, iepazīstoties ar konkrētu sabiedrisku iniciatīvu vispirms ieteicams pievērst uzmanību tam, kam par labu tā ir veidota. Ja iniciatīvā labumu gūst ne tikai patērētāji, bet arī citas sabiedrības grupas, piemēram, juridiskās personas vai individuālie komersanti, tad šī iniciatīva nav kolektīvā prasība.
Saskaņā ar likumu kolektīvās prasības drīkst celt tikai īpaši atlasītas biedrības, kuras pierādījušas savu darbību sabiedrības labā patērētāju aizsardzības jomā. Pārbaudīt vai konkrēta biedrība ir tiesīga celt kolektīvo prasību var ieskatoties Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzturētajā sarakstā.
Līdz ar to, ja iniciatīvas organizators nav iekļauts PTAC izveidotajā sarakstā, tad konkrētā iniciatīva nav kolektīvā prasība.
Kolektīvās prasības Latvijā nevar tikt celtas peļņas gūšanas nolūkā. Piemēram,:
Kolektīvā prasība nav prasība vispārīgā nozīmē. Tā ir prasība Civilprocesa likuma izpratnē. Tādēļ, kolektīvas prasības celšanas gadījumā sabiedrībai paziņotā informācija būs pavisam konkrēta, proti tiks norādīts:
Ja iniciatīvā tiek visparīgi norādīts uz vēlmi labot netaisnīgumu vai panākt kādu risinājumu nenorādot uz tiesvedību pret potenciālu atbildētāju, tā izdarīto likumpārkāpumu un konkrētus pret atbildētāju izvirzītus prasījumus, tad tā nav kolektīvā prasība.