Iespējams nozīmīgāka patērētāju sūdzību un jautājumu joma, kura nekad nezaude savu aktualitāti ir preču un pakalpojumu kvalitāte. Sākot ar 2022.gada 15.martu stājās spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), kuri būtiski paplašina patērētāju tiesības gadījumā, ja prece vai pakalpojums izrādījās nekvalitatīvs.
Diemžēl, apskatīt visus grozījumus vienā rakstā nav iespējams, tādēļ pievērsīsimies dažiem svarīgiem jauninājumiem attiecībā uz digitālo saturu, digitāliem pakalpojumiem, to atjauninājumiem, kā arī neatbilstības pierādīšanas pienākuma sadali.
Līdz 2022.gada 15.martam PTAL noteikumi par neatbilstību līguma noteikumiem bija attiecināmi tikai uz precēm un atsevišķiem tradicionālo pakalpojumu veidiem. Tagad šie noteikumi būs attiecināmi arī uz:
Tas nozīmē, ka tradicionālas patērētāju tiesības neatbilstības līguma noteikumiem gadījumā, tādas kā tiesības prasīt defekta novēršanu, naudas atmaksu vai cenas samazināšanu varēs prasīt arī līguma noteikumiem neatbilstoša digitāla satura vai digitālā pakalpojuma gadījumā!
Minētas prasības būs attiecināmas neatkarīgi no tā vai digitālais saturs vai digitālais pakalpojums tiek piedāvāts par samaksu naudā vai arī apmaiņā pret lietotāja presonas datiem.
Tomēr jaunie noteikumi nebūs attiecināmi uz vairākiem gadījumiem, piemēram:
Jaunie noteikumi faktiski uzliek pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem nodrošināt digitālā satura vai digitāla pakalpojuma atjauninājumus (t.sk. drošības atjauninājumus), kuri:
Jāatzīmē, ka patērētājam ir tiesības neinstalēt piedāvātos atjaninājumus, tomēr, viņam ir jārēķinās ar to, ka šajā gadījumā pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nebūs atbildīgi par neatbilstību, kuru rada tikai attiecīgā atjauninājuma trūkums, ja:
Līdz 2015.gada 15.martam gadījumos, kad preces neatbilstība atklājās 6 mēnešu laikā no preces piegādes dienas, pienākums pierādīt, ka tā eksistēja uz preces pārdošanas dienu bija pārdevējam. Jaunie grozījumi paplašina šo noteikumu divejādi.
Pirmkārt, šāda pierādīšanas pienākuma sadale tiek attiecināta arī uz digitālo saturu un digitāliem pakalpojumiem.
Otrkārt, tiek pagarināts termiņš, kura laikā patērētājs ir atbrīvots no pienākuma pierādīt, ka neatbilstība eksistēja uz piegādes brīdi attiecībā uz:
Savukārt, ka ja līgumā ir paredzēta digitālā satura vai digitālā pakalpojuma pastāvīga piegāde noteiktā laikposmā, tad pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir pienākums pierādīt, ka digitālais saturs vai digitālais pakalpojums ir bijis atbilstošs visā šajā laikposmā.
Piemēram, ja patērētājs iegādājās datorspēli un lejupielādējis to savā datorā, tad, ja neatbilstība līguma noteikumiem atklājas 1 gada laikā no lejupielādes dienas (piegāde), tad pienākums pierādīt, ka šādas neatbilstības nebija uz piegādes brīdi ir datorspēles pārdevējam. Savukārt, ja patērētājs abonē datņu (mūzikas, video, dokumentu u.c.) glabāšanas pakalpojumu, tad pienākums pierādīt, ka šis digitālais pakalpojums ir bijis atbilstošs pakalpojuma sniedzējam ir visā līgumā noteiktajā pakalpojuma sniegšanas laikposmā.