Kā jau ziņojām iepriekš, 2020.gada maijā Eiropas Komisija publicēja Vadlīnijas par vaučeriem, kurus piedāvā pasažieriem un ceļotājiem, kā alternatīvu naudas atmaksai par atceltajiem tūrisma un transporta pakalpojumiem COVID-19 pandēmijas dēļ. Turklāt, EK arī uzsāka pārkāpuma procedūras pret 10 ES dalībvalstīm, kuras, pretēji ES normatīvajos aktos noteiktajam, ieviesa obligātu vaučeru sistēmu vai atļāva turoperatoriem atlikt naudas atmaksu ceļotājiem uz ievērojami ilgāku laiku, nekā 14 dienas, gadījumos, kad ceļojumi tika atcelti Covid-19 izplatības dēļ.
Vakar 2020.gada 14.decembrī Eiropas Patērētāju organizācija publicēja Ziņojumu par Eiropas Komisijas vadlīniju ieviešanu. Ziņojumā ir norādīts, ka neskatoties uz vadlīniju publikāciju un pārkāpuma procedūrām, lielākā daļa valstu-pārkāpēju turpināja izmantot likumdošanu, kas ir pretrunā ES garantētām ceļotāju tiesībām līdz pat attiecīgās likumdošanas darbības termiņa beigām. Turklāt, Bulgārijā, Horvātijā, Kiprā, Lietuvā un Slovākijā šāda likumdošana turpina darboties joprojām. Arī tādas aviokompānijas kā British Airways un EasyJet prettiesiski neveic atmaksu par neizmantotiem vaučeriem.
BEUC Ģenerāldirektore Monique Goyens norādīja: “Nu jau pagāja 9 mēneši kopš pandēmijas sākuma, bet daudzi patērētāji joprojām ir neziņā par to vai viņi varēs saņemt atpakaļ naudu par COVID-19 dēļ atceltajiem ceļojumiem. Tas ir vienkārši nepieņemami. Šo patērētāju tiesības tika pārkāptas un viņi turpinās gaidīt naudas atmaksu līdz pat vaučeru termiņa beigām, dažos gadījumos līdz pat 2022.gada sākumam. Patērētāji nevar tikt izmantoti, kā lētu kredītu devēji ceļojumu nozares glābšanai. Ar jauniem ceļojumu ierobežojumiem, kuri tika ieviesti cīņai ar pandēmiju, mums ir jānovērš vēl viena "vaučeru sāga". Mēs atbalstam Eiropas Komisijas pūles uzlabot situāciju, bet tieši dalībvalstis ir tās, kurām jāievēro ES tiesības, citādi patērētāju uzticēšanās ceļojumu nozarei tiks iedragāta vēl vairāk.”
Kā zināms, Latvijā ir ieviesa brīvprātīgu vaučeru sistēmu.