Patērētāji arvien biežāk izmanto iespēju iegādāties preces un pakalpojumus internetā un likumsakarīgi, ka pieaug gan atteikuma tiesību izmantošanas gadījumu skaits, gan arī ar to saistītu strīdu skaits. Daļa no šiem strīdiem rodas sakarā ar preču lietošanu 14-dienu garajā atteikuma tiesību periodā - gan jautājumā par to ciktāl patērētajam ir atļauts lietot preci, gan saistībā ar atteikuma tiesību zaudēšanu. Ko par to saka likums?
Neskaitot dažus izņēmumus (sk. zemāk), likums nepārprotami piešķir patērētājam tiesības izmēģināt preci atteikuma tiesību periodā. Tomēr, likums arī uzliek patērētājam atbildību par preces vērtības samazināšanos, ja prece izmantota citā nolūkā, nevis tās rakstura, īpašību un darbības noskaidrošanai.
Tas nozīmē, ka:
Piemēram, patērētājam, kurš iegādājās internetā apģērbu vai apavus ir atļauts tos uzlaikot, bet viņš nedrīkstētu tos valkāt ārpus mājas, noņemt birkas u.c. Savukārt, patērētājam, kurš iegādājies dronu, būtu atļauts to izņemt no iepakojuma, apskatīt, ieslēgt, veikt nelielu izmēģinājuma lidojumu, bet nebūtu atļauts veikt pilnvērtīgus lidojumus, it īpaši ārpus mājas.
Uzmanību! Preču izmantošana lielākā apjomā, nekā tas būtu atļauts parastajā veikalā neatņem patērētājam iespēju izmantot atteikuma tiesības, tomēr tas dod tirgotājam tiesības prasīt patērētājam zaudējumu atlīdzību par preces vērtības samazināšanos.
Lai izvairītos no zaudējumiem, iesakām patērētājiem, kuri pieļauj iespēju izmantot atteikuma tiesības, izrādīt pienācīgu rūpību, piemēram:
Patērētājiem ir jāņem vērā, ka atsevišķos izņēmuma gadījumos preču izmēģināšana novedīs pie atteikuma tiesību zaudēšanas. Tas notiks, ja:
Teiktais nozīmē, ka patērētājam ir atteikuma tiesības ir tikai līdz brīdim, kad augstāk minēto preču iepakojums tiek atvērts.
Sakarā ar to, ka praksē tirgotāji nereti piemēro izņēmumu attiecībā uz veselības un higiēnas apsvērumiem nepamatoti, nepieciešams atgādināt, ka atbilstoši Eiropas Savienības tiesas spriedumam, šis izņēmums attiecas tikai uz precēm:
Piemēram, Eiropas Savienības tiesa atzina, ka šis izņēmums nav attiecināms uz matračiem, jo "viesnīcās vienu un to pašu matraci pēc kārtas izmanto vairākas personas, ka pastāv lietotu matraču tirgus un ka lietotus matračus var pastiprināti iztīrīt". No tā izriet, ka izņēmums ir attiecināms tikai uz noteiktām preču grupām, piemēram, lūpukrāsas, higiēnas paketes un tml. Patērētāju strīdu risināšanas komisija lēma, ka izņēmums nav attiecināms arī uz elektriskajiem skuvekļiem un katliem.
Nereti rodas arī situācijas, kad patērētājs izmēģinājis preci un sācis to lietot, vēl atteikuma tiesību periodā konstatē, ka prece ir nekvalitatīva.
Šajā gadījumā patērētājam ir iespēja izvēlēties:
Abiem risinājumiem ir gan savas priekšrocības, gan ari savi trūkumi.
Atteikuma tiesību izmantošana ir nedaudz vienkāršāka, bet patērētājam nāksies segt preces atpakaļsūtīšanas izdevumus un jāuzņemas risks, ka nāksies kompensēt preces vērtības samazināšanos, ja prece tika lietota pārmērīgi (sk. augstāk).
Izmantojot savas tiesības preces neatbilstības līguma noteikumiem gadījumā patērētājam nevarēs uzreiz atcelt pasūtījumu un prasīt naudas atmaksu - vispirms viņam iespēja pēc savas izvēles prasīt trūkuma novēršanu vai preces apmaiņu pret jaunu bez maksas. Tomēr neatbilstības gadījumā preces nosūtīšana atpakaļ notiek uz tirgotāja rēķina, kā arī patērētājam nevar likt maksāt par preces vērtības samazināšanos.
Tas, kuru iespēju patērētājam būs izdevīgāk izvēlēties ir atkarīgs no konkrētas lietas apstākļiem, tādēļ neskaidrību gadījumā aicinām konsultēties ar Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas un Patērētāju tiesību aizsardzības centra speciālistiem.