LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Vai prasīt naudas atmaksu par nekvalitatīvu preci ir izdevīgi vienmēr? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Otrdiena, 31 jūlijs 2018 08:12
Nauda attēls

Musu asociācijā (PIAA) ļoti bieži saņem patērētāju sūdzības par preču kvalitāti. Nereti, patērētāji, saskaroties ar preces defektu, vēlas nekavējoties pārtraukt jebkādas attiecības ar pārdevēju, atdot preci un saņemt samaksāto naudu atpakaļ. Šajos gadījumos PIAA konsultanti nekavējoties informē savus klientus, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu patērētājam ir tiesības vispirms prasīt preces remontu vai apmaiņu un tikai, ja uzņēmējs saprātīgā termiņā to nav izdarījis vai ja minētās darbības veiktas, radot būtiskas neērtības patērētājam, rodas tiesības prasīt līguma izbeigšanu un naudas atmaksu. Turklāt, naudas atmaksu patērētājs nav tiesīgs prasīt, ja defekts ir maznozīmīgs.

Bet cik naudas atmaksa patiešām ir izdevīga patērētājam? Parunāsim par to šajā rakstā.

"Es negribu remontētu preci!"

"Es negribu remontētu preci!" - šādu nostāju, kā pamatojumu prasījumam par naudas atmaksu patērētāji pauž salīdzinoši bieži. Atsevišķos gadījumos tai varētu būt zināms pamats - ja nopirktiem apaviem jau pirmajās valkāšanas reizēs atplīsusi zole, tas neveicinās patērētāja uzticēšanos pārējo apavu elementu kvalitātei. Tomēr parasti šāda pamata nav, piemēram, ja defektu var novērst elektroniskās ierīces programmatūras atjaunināšana vai mobilā telefona akumulatora aizvietošana.

Turklāt, patērētājam, kurš nevēlas preces remontu ir arī iespēja prasīt preces apmaiņu, kas ļauj izvairīties no visām ar preces remontu saistītām neērtībām.

Nesasniedz sākotnējo mērķi

Prasījumam atmaksāt naudu ir arī savi trūkumi. Viens no tiem ir saistīts ar to, ka šis prasījums faktiski nozīmē patērētāja atteikšanos no sākotnēja mērķa - konkrētas preces iegūšanas. Un tā, kā sākotnējais mērķis nav sasniegts, tad patērētājam ir jāveic preces meklēšana, pasūtīšana un turpmākās darbības no jauna. Rezultātā patērētājs var zaudēt vairāk laika un tas var sagādāt patērētājam vairāk neērtību, nekā preces apmaiņa vai remonts.

Turklāt, var izrādīties, ka dabūt tādu pašu preci no cita pārdevēja ir grūtāk.

Piemēram, patērētājs iegādājies dārgu pulksteni, kuru vēlāk uzdāvināja radiniekam. Liela bija patērētāja vilšanās, kad noskaidrojās, ka pulksteņa sīksna nav kvalitatīva. Konkrētais pulksteņa modelis bija vienīgais veikalā un aizvietot to pret citu ne patērētājs ne dāvanas saņēmējs nevēlējās. Šādā situācijā, nevēloties atņemt radiniekam dāvanu, patērētājs nolēma piekrist pārdevēja piedāvājumam aizvietot pulksteņa sīksnu pret kvalitatīvu, tādējādi, novēršot preces defektu. Rezultāts apmierināja gan pašu patērētāju, gan viņa radinieku.

Var ņemt vērā preces nolietojumu

Iespējams nozīmīgākais prasījuma par naudas atmaksu trūkums ir saistīts ar to, ka šajā gadījumā likums ļauj pārdevējam ņemt vērā preces nolietojumu vai labumu, ko patērētājs ir guvis, lietojot preci.

Piemēram, gadījumā, kad preces defekts ir atklājies pēc gada, skaitot no pirkuma dienas, preces nolietojums var būt nozīmīgs un var gadīties, ka patērētājs, kas prasa naudas atmaksu saņems atpakaļ ievērojami mazāku summu, nekā bija samaksājis pirkuma izdarīšanas brīdī. Turpretī, pieprasot preces apmaiņu patērētājam var būt iespēja dabūt pilnīgi jaunu preci.

Raksta noslēgumā vēlamies pasvītrot, ka noteikti neesam pret prasījumu par naudas atmaksu, kā tādu - atkarībā no konkrētas situācijas, tas var būt vienīgais saprātīgais risinājums. Tomēr, patērētājiem ir jāatceras, ka nebūt ne vienmēr tas būs pats izdevīgākais pašam patērētājam.

Interesē preču kvalitātes jautājumi? Mums ir arī citi materiāli par šo tēmu, piemēram pamācība, kā rīkoties, ja nopirkta prece vai pakalpojums izrādījušies nekvalitatīvi vai raksts par to, kā informācijas par preci trūkums noved pie defekta.

Veiksmīgus Jums pirkumus!

Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 02 augusts 2018 09:32
 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack