LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Patērētāju prioritātes pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām - par kaitīgām ķīmiskām vielām PDF Drukāt E-pasts
Autors Baiba Miltoviča   
Svētdiena, 19 maijs 2019 21:18

Turpinot rakstu sēriju "Patērētāju prioritātes pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām" vēlamies vērst patērētāju uzmanību atsevišķiem jautājumiem, kuru risināšana jāveic Eiropas Savienības līmenī. Šajā rakstā runāsim par kaitīgām ķīmiskām vielām.

Daudzās Eiropas valstīs pieaug saslimšana ar hroniskām un smagām slimībām, kuru cēlonis ir kaitīgu ķīmisku vielu saskare ar cilvēka organismu. Vairums ķīmisko vielu ir satopamas patēriņa produktos. Eiropas patērētaju organizācija (BEUC) veica patēriņa preču pārbaudes un konstatēja, ka preces satur ķīmiskas vielas, ar kurām patērētāji saskaras regulāri un ilgstoši, piemēram, apģērbs, apavi, rotaļlietas un bērnu aprūpes produkti, kosmētikas līdzekļi, higiēnas produkti, pārtikas produktu iepakojums, u.tml.
Eiropas Savienībā darbojas vērienīga ķīmisko vielu pārvaldības sistēma, piemēram, ES tiesību akti aizliedz lietot vielas (piemēram, rotaļlietās, kosmētikā un plastmasas iepakojumos), kas var izraisīt vēzi, mainīt DNS vai kaitēt reproduktīvajai veselībai.
Pateicoties ķimikāliju reģistrēšanas (REACH) regulējumam ES valstīm ir jāveic ķīmisko vielu reģistrēšana, vērtēšana, licencēšana un ierobežošana. Tomēr neskatoties uz šiem nozīmīgajiem sasniegumiem, vairumam patēriņa preču nav stingru ķīmisko vielu noteikumu.

Lūk daži risinājumi, kuri ir spējīgi uzlabot situāciju un kurus patērētājiem jāpieprasa:
- Bērnu aprūpes produktiem (bērnu ratiņiem, rotaļu paklājiem) jābūt brīviem no vēzi izraisošām ķīmiskām vielām.
- ES tiesību aktu pieņemšana, lai noteiktu ķimikāliju robežas higiēnas produktos (piemēram, bērnu autiņos).
- Patērētājiem ir jāsaņem precīza, viegli saprotama un uzticama informācija par precēm un to sastāva esošajām ķīmiskajam vielām. Jābūt skaidram un saskaņotam marķējumam.

Papildus informācijai sekojiet www.pateretajs.lv vai uzdodiet savus jautājumus info@pateretajs.lv

Pēdējās izmaiņas: Pirmdiena, 20 maijs 2019 08:25
 
Patērētāju prioritātes pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām PDF Drukāt E-pasts
Autors Baiba Miltoviča   
Otrdiena, 30 aprīlis 2019 07:34

Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019. gadā noteiks turpmāko Eiropas Savienības virzību, tāpēc vēlamies vērst patērētāju uzmanību atsevišķiem jautājumiem, kuru risināšana jāveic Eiropas Savienības līmenī. Šajā rakstā runā būs par patēriņa preču darbības ilgums. Printeri vai viedtālruņi, kurus pēc garantijas termiņa beigām nevar salabot, elektriskās zobu birstes, kuras ātri salūzt, kafijas aparātu rezerves detaļas, kuras nav iespējams nomainīt u.tml. problēmas, ar kuram saskaras patērētāji.

Lūk daži risinājumi, kuri ir spējīgi uzlabot situāciju un kurus patērētājiem jāpieprasa:


- pirms preces iegādes ir jāsniedz informācija par preces darbības ilgumu. Patērētājiem ir jāzina paredzamas preces kalpošanas laiks un ar to saistītās izmaksas, remonta iespējas un rezerves daļu pieejamība. Tas palīdzētu viņiem izvēlēties ilgtspējīgākus produktus;
- ir jāuzlabo patērētāju aizsardzība preču neatbilstības līguma noteikumiem gadījumā. Likumā paredzētais pārdevēja atbildības termiņš ir divi gadi. Pirmajos sešos mēnešos pārdevējam ir jāpierāda, ka, pārdodot preci, tai nav trūkumu. Pēc sešu mēnešu termiņa beigām pienākums pierādīt, ka precei trūkums bija uz pārdošanas brīdi tiek uzlikts patērētājam. Pierādīšanas pienākumam būtu jābūt tirgotājam divus gadus (kā to norādījusi Eiropas Komisija attiecīgajā priekšlikumā);
- preču rezerves daļām vajadzētu būt viegli pieejamām, lai patērētāji tās varētu salabot, nevis iegādāties jaunu. Rezerves daļu un remonta rokasgrāmatām jābūt pieejamām uz laiku, kas atspoguļo produkta paredzamo kalpošanas laiku;
- programmatūras atjauninājumiem jābūt pieejamiem produkta paredzamajā kalpošanas laikā. Iegādes brīdī patērētāji jāinformē par to, cik ilgi būs pieejami atjauninājumi un kādam nolūkam tie domāti (drošības, funkcionalitātes atjauninājumi utt.).

Papildus informācijai sekojiet www.pateretajs.lv vai uzdodiet savus jautājumus info@pateretajs.lv.

 
Atteikuma tiesību ierobežošana veselības un higiēnas apsvērumu dēļ PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Pirmdiena, 29 aprīlis 2019 14:17
Higiēnas priekšmetu attēls

Šīs mājaslapas regulārajiem lasītājiem jau ir zināms, ka atteikuma tiesības ir vienas no svarīgākajām patērētāja tiesībām Eiropas savienībā (ES). Tomēr pastāv arī virkne gadījumu, kad atteikuma tiesības distances līgumos vai līgumos, kas ir noslēgti ārpus uzņēmuma telpām nevar tikt izmantotas. Attiecībā uz vienu no šiem gadījumim, kuru Latvijas komersanti salīdzinoši bieži izmanto praksē - gadījumu, kad patērētājs ir atvēris iepakojumu precei, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ - Eiropas Savienības tiesa (EST) nesen pieņemusi spriedumu, skaidrojot šī izņēmuma piemērošanu.

Šo rakstu veltīsim minētā izņēmuma no atteikuma tiesībām apskatam.

Lasīt tālāk...
 
Kā patērētāju strīdu risinātāji strādāja pēdējos gados? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 29 marts 2019 11:42
Grafiki

Latvijā 2015.gadā būtiski mainījās patērētāju individuālo strīdu izskatīšanas kārtība. Reformas gaitā vecā uz ekspertu atzinumiem balstīta sistēma tika aizvietota ar modernāku un kopumā labāku sistēmu. Rezultātā Latvijā arī tika izveidots jauns patērētāju ārpustiesas strīdu risinātājs - Patērētāju strīdu risināšanas komisija, bet vairāki līdz tam pastāvējušie strīdu risinātāji ieviesa izmaiņas savā darbībā.

Šobrīd, kad kopš jaunās kārtības stāšanās spēkā pagāja teju trīs gadi, ir īstais laiks ieskatīties patērētāju strīdu risinātāju publicētajos darbības pārskatos un izdarīt pirmos secinājumus par jaunās sistēmas darbību.

Lasīt tālāk...
 
Patērētāju tisību aizsardzības centra saņemto sūdzību statistika par 2018.gadu PDF Drukāt E-pasts
Autors Baiba Miltoviča   
Svētdiena, 24 marts 2019 21:26

Kopumā 2018. gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir izskatījis 3604 patērētāju sūdzības un sniedzis 34209 konsultācijas.

Kā liecina PTAC informācija, visvairāk sūdzības (1027 sūdzības) 2018. gadā PTAC ir saņemtas par aviopasažieru tiesību pārkāpumiem. Savukārt par iegādātām līguma noteikumiem neatbilstošām precēm saņemta 751 sūdzība, un par komercpraksi, reklāmu un e-komerciju saņemtas 548 sūdzības. Par līgumsaistību neizpildi saņemtas 259 sūdzības, savukārt par līguma noteikumiem neatbilstošiem pakalpojumiem – 191 sūdzība. Sniedzot palīdzību patērētājiem strīdu risināšanā ar pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem, PTAC 2018.gadā ir izskatījis 2465 iesniegumus par strīdiem, no kuriem 910 gadījumos, jeb 36,9 % strīdi ir tikuši atrisināti, 404 gadījumos patērētāji informēti par tiesībām turpināt strīdu risināt Patērētāju strīdu risināšanas komisijā un 656 gadījumos patērētājiem sniegta palīdzība un skaidrojums par turpmāko iespējamo rīcību.

Strīdu risināšana Patērētāju strīdu risināšanas komisijā ir patērētājiem aktuāla, tāpēc, ja ir nepieciešama papildus informācija aicinām sazināties info@pateretajs.lv

 
<< Sākums < Iepriekšējā 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nākamā > Beigas >>

2 lapa no 33
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack