LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Alibaba/Aliexpress pakalpojumu noteikumi neņem vērā ES patērētāju tiesības PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 31 maijs 2019 08:25
Attēls ar roku, smartfonu, Eiropas savienības zvaigznēm un piekaramo atslēgu

Salīdzinoši nesen vairākas patērētāju organizācijas no dažādām Eiropas Savienības dalībvalstīm nāca ar aicinājumu atbildīgām iestādēm rīkoties saistībā ar Ķīnas e-komercijas ģiganta Alibaba Group platformā AliExpress izmantoto tirdzniecības noteikumu neatbilstību Eiropas patērētāju aizsardzības noteikumiem.

Kāds sakars ir komersantam no Ķīnas ar Eiropas Savienības noteikumu ievērošanu un kā tas var ietekmēt patērētājus Latvijā arī noskaidrosim šajā rakstā.

Kādēļ Alibaba Group jāievēro ES patērētāju tiesības?

Ja Alibaba Group atrodas Ķīnā, tad kādēļ tai ir jāievēro Eiropas Savienības (ES) patērētāju tiesības? Atbilde uz šo jautājumu sastāv no divām daļām.

Pirmkārt, Alibaba Group platforma www.aliexrpess.com pieejama ne tikai patērētājiem no Ķīnas, bet arī angļu valodā patērētājiem no visas pasaules. Turklāt, eksistē arī vairākas citu valodu versijas: pt.aliexpress.com (portugāļu), es.aliexpress.com (spāņu), fr.aliexpress.com (franču), de.aliexpress.com (vācu), it.aliexpress.com (itāļu), nl.aliexpress.com (nīderlandiešu) un pl.aliexpress.com (poļu). Tas nozīmē, ka pārkāpumi var skart miljoniem patērētājus ES.

Otrkārt, ES likumdošanā ir nostiprināts princips, ka līgumiem, kas ir noslēgti ar patērētāju piemēro patērētāja pastāvīgās mītnesvietas likumu (šajā gadījumā - attiecīgās ES dalībvalsts likumu), ja uzņēmējs:

  1. savu komercdarbību vai profesionālo darbību veic valstī, kurā ir patērētāja pastāvīgā mītnesvieta; vai
  2. kā citādi vērš šādu darbību uz minēto valsti vai vairākām valstīm, tostarp minēto valsti.

Piemēram, šādas pazīmes var liecināt par to, ka komersanta darbība ir vērsta uz konkrētām ES dalībvalstīm: komersanta darbības starptautiskais raksturs, mājaslapa konkrētās ES dalībvalsts valodā, ES dalībvalsts valūtas izmantošana, iespēja pāsūtīt preci konkrētas dalībvalsts valodā, norāde uz tālruņa numuru kopā ar starptautisko kodu, konkrētās dalībvalsts pirmā līmeņa domēna nosaukuma izmantošana u.c.

Kādi ES patērētāju tiesību pārkāpumi tika konstatēti AliExpress platformā?

Pati nopietnākā problēma bija saistīta ar strīdu risināšanas procedūru starp patērētāju un platformu. AliExpress tīmekļa vietnē norādīts, ka, ja brīvprātīgā vienošanās pušu starpā nav panākta, tad strīdu izskata Honkongas arbitrāža. Tas ir ES patērētāju tiesību pārkāpums, jo patērētājiem ir tiesības vērsties pret komersantu savas valsts tiesā.

Nākamā problēma saistīta ar to, ka patērētāji nevar atdot atpakaļ pasūtīto preci 14 dienu laikā, nenorādot pamatojumu, kas ir svarīgas patērētāju tiesības visā ES.

Tāpat platformā nav skaidras norādes uz patērētāju tiesībām pieteikt prasījumu par preces kvalitāti divu gadu laikā no preces iegādes dienas par ko visiem ES patērētājiem ir jābut informētiem.

Kā tas skar Latvijas patērētājus?

Lai arī konkrētajā gadījumā ir maz pazīmju, ka AliExpress platformas darbība ir vērsta uz Latviju, tomēr attiecībā uz citām ES dalībvalstīm šādu pazīmju ir vairāk. Tādēļ, to ES dalībvalstu patērētāju aizsardzības iestādēm, kuru valodās ir AliExpress mājaslapas, ir jāveic AliExpress platformu izpēte un jānodrošina, ka ES patērētāju tiesības tajās tiek ievērotas, ko arī pieprasa šo valstu patērētāju organizācijas.

Jāatzīmē, ka AliExpress pēdējā laikā sāka problēmas risināt, tomēr patērētājiem no Latvijas, kuri pasūta preces AliExpress platformās vajadzētu būt uzmanīgiem un interesēties pie tirgotāja vai veicot pirkumu tiks ievērotas ES patērētāju tiesības un tikai pēc tam pieņemt lēmumu par pirkuma veikšanu.

Veiksmīgus Jums pirkumus!

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack