LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Vai pārdevēja noteikumi ir saistoši patērētājam vienmēr? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Trešdiena, 31 oktobris 2018 10:07
Ar atslēgu sasprausta līguma attēls

Iepriekšējā rakstā jau esam noskaidrojuši, ka ražotāja/pārdevāja garantijas noteikumi nevar aizvietot patērētāja likumiskas tiesības, ja prece vai pakalpojums izrādījušies nekvalitatīvi (neatbilst līguma noteikumiem). Bet kā ir ar citiem līguma noteikumiem, kurus komersanti piedāvā patērētājiem, piemēram, kreditēšanas līgumos vai līgumos par telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu?

Tipveida (standarta) līguma noteikumu spožums un posts

Mūsdienās, komersanti parasti izmanto tā saucamos tipveida jeb standarta līguma noteikumus - noteikumus, kurus komersanti sagatavo jau pirms līguma noslēgšanas bez apspriešanas ar patērētāju un kuru saturu patērētājs līguma noslēgšanas brīdī nevar ietekmēt. Piemēram, piesakoties bankā kādam pakalpojumam, patērētājs apliecina, ka apņemas ievērot dažādus noteikumus ar kuriem bieži vien nemaz nav iepazinies.

No vienas puses, standarta noteikumu izmantošana šķiet netaisnīga, jo patērētājam nav iespējas ietekmēt šo noteikumu saturu.

Tomēr, jāatzīst, ka standarta noteikumu izmantošana ir izdevīga arī patērētājiem, jo ievērojami atvieglo līguma noslēgšanas procesu. Pārliecināties par to var kaut vai uzdodot sev, piemēram, šādus jautājumus:

  • vai, noformējot līzingu, es esmu gatavs patērēt stundu, lai apspriestu ar mani noslēgtā līgumā noteikumus?
  • vai es vēlos, lai tā rīkojas citi patērētāji, tādējādi, radot rindas un aprgūtinot man līzinga noformēšanu?
  • vai esmu spējīgs pats pilnvērtīgi izvērtēt līguma noteikumu saturu bez jebkādas palīdzības no ārpuses?

Visticmāk, atbilde uz šiem jautājumiem būs noliedzoša gandrīz vienmēr. Tādā gadījumā, kā nodrošināt patērētāja interešu ievērošanu, sagatavojot standarta līguma noteikumus?

Netaisnīgie līguma noteikumi patērētājam nav saistoši

Viens no risinājumiem šai problēmai, kas ir tapis patērētāju aizsardzības jomā ir princips, ka t.s. netaisnīgie līguma noteikumi patērētājiem nav saistoši pat, ja patērētājs tiem ir piekritis. Šī ir nozīmīga atkāpe no vispārēja principa, ka līgumi ir jāpilda, tadēļ ir būtiski saprast dažas nianses.

Pirmkārt, par netaisnīgiem var tikt atzīti tikai noteikumi, kas ar patērētāju netika apspriesti t.i. kurus patērētājam nebija iespējas ietekmēt pirms līguma noslēgšanas.

1. piemērs. Tiek noslēgts līzinga līgums preces iegādes finansēšanai, kuru noformējot patērētājs izvēlas līguma termiņu. Šajā gadījumā patērētājam bija iespēja ietekmēt līguma termiņu, tātad šis noteikums vēlāk nevar tikt atzīts par netaisnīgu.

Otrkārt, pienākums pierādīt, ka līguma noteikumi tikuši apspriesti ar patērētāju ir komersantam.

Treškārt, patērētājiem nav saistoši tikai tie līguma noteikumi, kas atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 6.pantam ir atzīstami par netaisnīgajiem. Pārējie līguma noteikumi paliek spēkā.

2. piemērs. Saskaņā ar PTAL līguma noteikums, kas paredz, ka patērētājs atsakās no savām likumīgajām tiesībām, uzskatāms par netaisnīgu un nav spēkā.

3. piemērs. Saskaņā ar PTAL par netaisnīgu atzīstams līguma noteikums, kas atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam bez pamatota iemesla vienpusēji mainīt preces vai pakalpojuma raksturojumu.

Šie, kā arī citi PTAL 5. un 6.pantā minētie piemēri, ļauj labāk izprast netaisnīgo līguma noteikumu būtību. Tomēr, vēlamies brīdināt, ka pirms izdarīt secinājumu, ka Jūsu noslēgtā līguma noteikumi ir netaisnīgi nepieciešams saņemt labi sagatavota jurista atzinumu, vislabāk - Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Daži secinājumi

Augstak norādītais ļauj izdarīt dažus svarīgus secinājumus:

  1. līguma noteikumi nevar atņemt patērētājam viņa likumīgas tiesības;
  2. līguma noteikumi, kas nav apspriesti ar patērētāju (t.sk. tipveida līguma noteikumi) un ir netaisnīgi nav saistoši patērētājam, pat ja viņš tiem ir piekritis;
  3. līguma noteikumu vērtēšana jāuztic labi sagatavotam juristam.

Interesē patērētāju aizsardzības jautājumi? Mums ir arī citi materiāli par šo tēmu, piemēram mūsu raksts par aviopasažieru kompensāciju piedzinējiem vai kā informācijas par preci trūkums var novest pie preces defekta.

Veiksmīgus pirkumus!

Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 01 novembris 2018 09:12
 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack