LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Vai garantijai ir jābūt obligāti? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 28 septembris 2018 09:22
Saistošs līgums attēls

"Es veikalā nopirku preci, bet pārdevējs man teica, ka precei garantijas nav! Vai tas var būt?" - tādu vai līdzīgu jautājumu patērētāji uzdod mums diezgan regulāri. Un saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu (PTAL) atbilde ir viennozīmīga - jā, protams, garantija precei var arī nebūt. "Stop!" - pateiks kāds no mūsu lasītājiem - "Man gan veikalā teica, ka pēc likuma ir jābūt vismaz divu gadu garantijai!".

Šajā rakstā arī noskaidrosim kādēļ rodas šādi pārpratumi.

Kas ir garantija?


Sāksim ar garantijas definīciju no PTAL:


Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam raksturojumam.

Tātad, kā var redzēt no augstākminētā citāta, garantija, būtībā, ir ražotāja vai pārdevēja brīvprātīgs apsolījums, kuru komersants var arī nedot. Tāpat, atbilstoši likumam, garantija ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai t.i. garantijas pamatā ir tieši komersanta apsolījums nevis likums.

Garantija pastāv paralēli likumam

Kā tad ir ar apgalvojumu, ka pēc likuma ir jābūt divu gadu garantijai? Jāsaka, ka daļa patiesības šajā apgalvojuma tiešām ir, jo PTAL nosaka, ka patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas.

Tādējādi, varam secināt, ka likums paredz pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja atbildību par preces kvalitāti divu gadu laika no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas, savukārt, garantija, ja to brīvprātīgi dod ražotājs vai pārdevējs, var pastāvēt paralēli likumā noteiktajām tiesībām. Rezultātā, patērētāji, kas saskarušies ar preces vai pakalpojuma defektu visos gadījumos varēs izmantot likumā noteiktās tiesības, bet, ja pastāv garantija, tad arī garantijā paredzētas tiesības.

Lai lasītājiem būtu vieglāk saprast likuma un garantijas savstarpējas attiecības, lūdzam skatīt tabulu zemāk

Pazīme Garantija Likumiskas patērētāja tiesības
Rašanas pamats Pārdevēja vai ražotāja rakstisks apsolījums ar noteiktu saturu (sk. zemāk) Likums
Kad darbojas? Kad pārdevējs vai ražotājs brīvprātīgi to ir piešķiris. Visos gadījumos, kad prece/pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem (nav kvalitatīvi). Pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs nevar to ietekmēt un no šim tiesībām nevar atteikties.
Saturs Nosaka ražotājs vai pārdevējs, bet jābūt vismaz skaidri norādītiem nosacījumiem prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš — laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijas nosacījumiem jānodrošina patērētājam lielāka aizsardzība nekā to paredz likums, piemēram, garāks garantijas termiņš vai piešķir plašākas tiesības. Noteikts likumā. Šo tiesību aprakstu var apskatīt šeit.
Kam saistoša? Tikai garantijas devējam. Piemēram, ražotāja garantija ir saistoša tikai ražotājam, nevis pārdevējam un otrādi. Katram preces pārdevējam/pakalpojuma sniedzējam neatkarīgi no tā vai viņš tam piekrīt.

Vai pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs var aizvietot likuma noteikumus ar garantiju?

Viennozīmīgi nē! Tieši pretēji, garantijas devējam, saskaņā ar PTAL ir pienākums (!) norādīt garantijā, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē.

Vispār jāsaka, ka jautājums par to vai pārdevējs/pakalpojuma sniedzēs ar sevis sagatavota līguma vai garantijas noteikumiem vai grozīt ar likumu noteiktas patērētāja tiesības ir interesants arī pats pa sevi, tādēļ noteikti veltīsim tam kādu no mūsu turpmākiem rakstiem.

Interesē patērētāju aizsardzības jautājumi? Mums ir arī citi materiāli par šo tēmu, piemēram kā saprast vai vispār esat patērētājs vai kā atrisināt problēmas ar nekvalitatīvu preci nezaudējot laiku lieki.

Veiksmīgus pirkumus!

Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 10 oktobris 2018 07:08
 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack